Page 607 - kdk_yillik_rapor2018
P. 607

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                  Kurum, kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarını tamamlayıcı
                    ve destekleyici bir mekanizma olarak görev ifa etmektedir.
                  İdare ile vatandaş arasında köprü görevi gören Kurumun, başvuruları kısa sürede ve
                    etkin şekilde inceleyip çözümleyebilmesi için; kamu kurum ve kuruluşlarının talep
                    edilen bilgi ve belgeleri zamanında, ilgili mevzuat gereği otuz gün içinde ve gerektiği
                    gibi göndermesi mülzemdir.
                  Kurumların iş birliğine açık bir yaklaşım içerisinde olması elzem iken bu
                    kapsamda yaşanan sorunların giderilmesi için idarelerin gereken önlemleri almaları
                    gerekmektedir.
                  Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek süre
                    istenmemesi durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.

                  Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla
                    uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zeminin mümkün
                    olmadığı  durumlarda  ise, bireyin  şikâyetinde  haklı  olduğunun  tespit  edilmesi
                    halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.

                  İdarelerin  Tavsiye Kararlarını uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının
                    nedenlerinin başında “kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi” gelmektedir.
                    Özellikle ilgili idare ve kamu görevlilerinin hukuki, cezai, mali veya idari anlamda
                    sorumluluğunun doğabileceği endişesi ve bürokratik yapı ile uzlaşma kültürünün
                    etkileşememesi, kararların uygulanmasını engellemektedir.
                  Özellikle mali sonuçları olacak durumlarda, kamu görevlileri Sayıştay denetimi,
                    soruşturma geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt gösterebilmektedir.
                    Sayıştay denetçisi, müfettiş veya hiyerarşik amirin; kararın uygulanması sonrasında
                    yaptığı denetimde, hukuken yoruma açık kimi bazı durumlarda Kurumun görüşüne
                    katılmasa dahi salt Kurum kararının uygulanması sonucunda işlem tesis edilmesi
                    nedeniyle kararı uygulayanlar hakkında adli, mali veya disiplin yönünden herhangi
                    bir işlem tesis etmemesi gerekmektedir.
                  İdarelerin Kurum  Tavsiye Kararlarını uygulamayarak vatandaşı mahkemeye
                    yönlendirmesi, hem vatandaşın mağduriyetini hem de yargının yükünü daha
                    da artıracaktır. İdareler millete hizmet için var olmuştur. Bu sebeple vatandaş
                    mağduriyetinin giderilmesi için Kurumun Tavsiye Kararının uygulanması hususunda,
                    idarelerce gerekli hassasiyet gösterilmelidir.
                 03 Ekim 2018 Tarihli Karma Komisyon Toplantısı

                 Seçimlerin yenilenmesi sonucunda  Türkiye Büyük Millet Meclisi 27 nci  Yasama
                 Döneminin başlamasından sonra Kurumumuzun 2017 Yıllık Raporu hakkında Dilekçe
                 Komisyonu ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma
                 Komisyon raporu hükümsüz sayıldığından 20/07/2018 tarihinde Türkiye Büyük Millet
                 Meclisi Başkanlığınca 2017 Yıllık Raporumuz Karma Komisyona havale edilmiş ve yeni
                 üyelerinden oluşan Karma Komisyon 3 Ekim 2018 tarihinde toplanmıştır.



             606 2018 YILLIK RAPOR
   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612