Page 607 - kdk_yillik_rapor2018
P. 607
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurum, kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarını tamamlayıcı
ve destekleyici bir mekanizma olarak görev ifa etmektedir.
İdare ile vatandaş arasında köprü görevi gören Kurumun, başvuruları kısa sürede ve
etkin şekilde inceleyip çözümleyebilmesi için; kamu kurum ve kuruluşlarının talep
edilen bilgi ve belgeleri zamanında, ilgili mevzuat gereği otuz gün içinde ve gerektiği
gibi göndermesi mülzemdir.
Kurumların iş birliğine açık bir yaklaşım içerisinde olması elzem iken bu
kapsamda yaşanan sorunların giderilmesi için idarelerin gereken önlemleri almaları
gerekmektedir.
Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek süre
istenmemesi durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.
Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla
uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zeminin mümkün
olmadığı durumlarda ise, bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi
halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.
İdarelerin Tavsiye Kararlarını uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının
nedenlerinin başında “kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi” gelmektedir.
Özellikle ilgili idare ve kamu görevlilerinin hukuki, cezai, mali veya idari anlamda
sorumluluğunun doğabileceği endişesi ve bürokratik yapı ile uzlaşma kültürünün
etkileşememesi, kararların uygulanmasını engellemektedir.
Özellikle mali sonuçları olacak durumlarda, kamu görevlileri Sayıştay denetimi,
soruşturma geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt gösterebilmektedir.
Sayıştay denetçisi, müfettiş veya hiyerarşik amirin; kararın uygulanması sonrasında
yaptığı denetimde, hukuken yoruma açık kimi bazı durumlarda Kurumun görüşüne
katılmasa dahi salt Kurum kararının uygulanması sonucunda işlem tesis edilmesi
nedeniyle kararı uygulayanlar hakkında adli, mali veya disiplin yönünden herhangi
bir işlem tesis etmemesi gerekmektedir.
İdarelerin Kurum Tavsiye Kararlarını uygulamayarak vatandaşı mahkemeye
yönlendirmesi, hem vatandaşın mağduriyetini hem de yargının yükünü daha
da artıracaktır. İdareler millete hizmet için var olmuştur. Bu sebeple vatandaş
mağduriyetinin giderilmesi için Kurumun Tavsiye Kararının uygulanması hususunda,
idarelerce gerekli hassasiyet gösterilmelidir.
03 Ekim 2018 Tarihli Karma Komisyon Toplantısı
Seçimlerin yenilenmesi sonucunda Türkiye Büyük Millet Meclisi 27 nci Yasama
Döneminin başlamasından sonra Kurumumuzun 2017 Yıllık Raporu hakkında Dilekçe
Komisyonu ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma
Komisyon raporu hükümsüz sayıldığından 20/07/2018 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığınca 2017 Yıllık Raporumuz Karma Komisyona havale edilmiş ve yeni
üyelerinden oluşan Karma Komisyon 3 Ekim 2018 tarihinde toplanmıştır.
606 2018 YILLIK RAPOR