Page 7 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 7
Kurumumuz tarafından bir takvim yılında yürütülen faaliyetler ve önerileri kapsayan Yıllık Rapor,
6328 sayılı Kanunun 22 nci maddesi gereği yılsonunda hazırlanarak, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dilekçe Komisyonu ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden oluşan Karma
Komisyona sunulmaktadır. Bu Komisyon ise, (ara verme ve tatil dönemleri hariç olmak üzere) iki
ay içinde yıllık rapor hakkındaki kanaat ve görüşlerini içeren bir rapor hazırlayarak Genel Kurula
sunulmak üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına göndermektedir.
Kurumumuzun çalışma yöntemlerinin, yürütülen faaliyetlerin, başvuru niteliklerinin ve
istatistiklerinin, vatandaşlar, kamu kurum ve kuruluşları ve TBMM ile ilişkilerin, başvurulara
yönelik örnek ve değerlendirmelerin, yıl içinde Kurumumuz tarafından idari sistemimize yapılan
katkıların anlatıldığı 2018 yılı Yıllık Raporu, Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç tarafından 13 Şubat
2019 tarihinde TBMM Dilekçe ve İnsan Hakları Komisyonundan Kurulu Karma Komisyona
sunulmuştur.
Komisyon Başkanı Sayın Mihrimah Belma Satır yaptığı konuşmada, yıllık raporun daha
öncekilerde olduğu gibi ayrıntılı ve doyurucu bilgilerle, özenle hazırlandığını ifade ederek, Raporun
Karma Komisyona süresi içerisinde sunulmasından dolayı duyduğu memnuniyeti dile getirmiştir.
Sayın Satır konuşmasının devamında; Kurumumuz çalışmalarının dikkatle takip edildiğini,
kamuoyu nezdinde bilinirliği-tanınırlığı arttıkça kuruma olan ilginin de arttığını, başvuru sayılarının
her geçen yıl artmasında kurum çalışmalarının ve Kurum tarafından düzenlenen çalıştay ve
toplantıların önemli rolü olduğunu ifade etmiştir.
Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç Yıllık
Raporun sunumunda; 2018 yılında kurumun 17
bin 585 başvuru aldığını, 17 bin 615 dosyanın
sonuçlandırıldığını, 946 tavsiye, 2 bin 498
dostane çözüm kararı verildiğini ifade etmiş,
2013 yılından bugüne kadar 59 bin 567 başvuru
alındığını 97 bin 538 bilgilendirme talebinin de
karşıladığını söylemiştir. KDK’ya gelen
şikâyetler arasında ilk üç sırayı kamu personel
rejimi, çalışma ve sosyal güvenlik ile eğitim,
öğretim, gençlik ve spor konularının
oluşturduğunu ifade eden Başdenetçi, yüzde 10.53 ile en fazla mahalli idarelerin şikâyet edildiğini
belirtmiştir.
Ayrıca; Kuruma gelen kabul edilebilir başvuruların yüzde 23 oranında olduğunu söyleyerek Mart
ayı itibariyle Kurum bünyesinde bir başvuru sisteminin geliştirileceğini ve bu sayede kabul
edilebilir başvuru sayısını arttırılacağını ifade etmiş, 2018 yılında verilen toplam 946 tavsiye
kararının Kurumun kurulduğu günden bu yana verilen toplam tavsiye kararı sayısından yüksek
olduğunun altını çizmiştir. Başdenetçi Şeref Malkoç konuşmasının devamında; idarelerin
kararlarımıza uyma oranlarının da yüzde 20’den yüzde 70’e çıktığını, bunun Avrupa ortalamasının
yüzde 80 ama Avrupa’daki Ombudsmanlıkların 40-50 yıllık geçmişleri olduğunu, Bu uyma
oranında komisyon üyelerimizin katkılarının bulunduğunu, karara uymayan idarelerin Meclise
çağırılmasının uyma oranlarını artırdığını, Kurumun tanınırlığının artmasının da uyma oranlarını
etkilediğini, Bakanlarımızla, bakan yardımcılarımızla ve şimdi de genel müdürlerimizle görüşmenin
bilgi belge elde edilmesine yardımcı olduğunu, bunun da uyma oranlarını arttırdığını belirterek
sunuşunu tamamlamıştır.
6