Page 13 - 2022 Performans Programı
P. 13
T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
• İyi yönetim ilkelerini ve insan haklarını önceleyen ve tam anlamıyla benimseyen idari
anlayışın kökleşmesi,
• Toplumun tüm kesimlerinde bilinirlik düzeyimizi en üst seviyeye çıkararak, güven
veren ve tercih edilen alternatif bir hak arama mekanizması olarak yargının da iş
yükünün azaltılması,
• Güçlü bir kurumsal yapılanma ve yetkin personeliyle örnek bir işleyişe sahip olunması,
prensipleriyle kamu hizmetlerinin hızlı, sorunsuz olarak yürütülmesi ve insanı temel alan
devlet anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi sağlanacaktır.2022-2026 yıllarını kapsayan
Stratejik Planımız da bu amaçla hazırlanmış ve yürürlüğe girmiştir.
Amacımız ve hedefimiz tavsiye kararları ve uzlaştırıcı yönüyle bireylerin adalete hızlı
erişimini sağlayan, önleyici ve eğitici rolüyle uyuşmazlıkların doğmasının engellenmesine
katkıda bulunan, iyi bilinen, tercih edilen, daha etkin bir hak arama kurumu olmaktır.
Kurumumuz program esaslı performans bütçelemeye geçişle birlikte; Kamu Denetçiliği
programı ile; kişi haklarının korunması ve idarenin işleyişine sağlanan katkı ile hak arama
kültürünün yaygınlaştırılması alt programları çerçevesinde;
- Etkin bir hak arama yolu olarak bireylerin kolay erişebilmesine ve başta dostane çözüm
yolları denenerek bireylerin adalete hızlı erişiminin sağlanmasına, - İdareye yaptığı öneriler
ve raporlarıyla insanı merkeze alarak vatandaş memnuniyetini esas alan, şeffaf, tarafsız,
eşit muamelede bulunan ve hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesine,
- Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi haklarına
saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesine,
- Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlayarak haklarının bilincinde olan
bireylerin yetişmesine, alternatif uyuşmazlık yollarının etkin kullanılmasına ve toplumdaki
haklar kültürünün kökleşmesine, daha çok katkı sağlamayı hedeflemektedir.
2021 yılı 10 Ekim itibariyle Kurumumuza 14.414 adet başvuru yapılmıştır. 9 yıllık sürecin
tamamında ise Kurumumuza toplamda 185.158 başvuru yapılmıştır. Son yıllardaki başvuru
sayılarındaki bu artış Kurumumuzun toplumun tüm kesimlerinde tanınırlığının arttığının
göstergesidir. Kurumumuzun bu aşamaya gelmesinde emeği geçen tüm çalışanlarımıza
teşekkürlerimi sunuyorum.
2021 Yılı 10 Ekim itibariyle 15.731 adet başvuru sonuçlandırılmıştır. 1.380 adet tavsiye kararı
verilmiş, 2.365 adet başvuruyu dostane yollarla çözüme kavuşturulmuştur. Kurumumuzun
sorun çözme yeteneğini %77,11’e ulaşmıştır. Dünyadaki Ombudsmanlık Kurumlarının en
büyük problemi nitelikli başvuru alamamaktır. Bu nedenle Ombudsmanlık Kurumlarına
bakıldığında kabul edilebilir başvuruların oranı %3 ile %20 arasında değişmektedir. Kurum
olarak yaptığımız tanıtım çalışmalarının yanı sıra nitelikli başvuruların artması için de
çalışmalar yapılmıştır. Nitekim 2021 yılı 10 Ekim itibariyle kabul edilebilir başvuru oranı
%30,88’lere ulaşmıştır. Verdiğimiz tavsiye kararları takip edilmiştir. Tavsiye Kararlarına
uyum oranı 2013 yılında %20 iken 2021 yılında %80’e ulaşmıştır. Şüphesiz ki bu oranların
2022
14 PERFORMANS
PROGRAMI