Page 34 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 34
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tercih edilen ve iyi bilinen bir hak arama kurumu olma yolunda önemli mesafeler
kaydetmiştir. KDK 10 yıllık dönemde kararları ve özel raporlarıyla ulusal politikalara,
kanunlara ve diğer idari düzenlemelere etki etmiş, idare ve vatandaş arasında köprü
oluşturarak uyuşmazlıklarda çözüm ortağı olmuştur. Kurumumuz idarede iyi yönetim
ilkelerinin yerleşmesi için katkıda bulunmuş, insan haklarının güçlü bir koruyucusu
olmuştur.
Cumhuriyetin ikinci yüzyılının insan hakları, demokrasi, hukukun üstünlüğü, adalet
ve hakkaniyet üzerine yükseleceğine inanıyoruz. KDK olarak, hak ihlallerine karşı etkin
ve etkili bir şekilde mücadele yürüten yönetim anlayışının pekiştirilmesi ve toplumun
tüm kesimlerinin insan hakları konusunda yeterli bilinç düzeyine ulaşılması hedefiyle
faaliyetlerimizi sürdürmeye devam edeceğiz.
Kurumumuz 10 yıllık süreçte toplam 207.403 şikâyet başvurusu almış ve 205.639
adet karar vermiştir. Vatandaş ile idare arasında köprü vazifesi görerek vatandaşın
sorununu çözen, idareye de yol gösteren Kurumumuz, 75.166 adet Tavsiye Kararı
ve 15.861 adet Dostane Çözüm Kararıyla kişilerin sorunlarının çözümünün yanı
sıra idarenin hizmet kalitesinin artırılmasına da katkı sağlamıştır. Hazırladığı
özel raporlar ve yapılan çalıştaylar ile milyonlarca insanı ilgilendiren konulara çözüm
aramıştır.
Yazılı başvuruların dışında telefonla, e-posta ile veya yüz yüze olmak üzere toplam bir
milyona yakın kişiyi bilgilendirdik. Kendilerine hukuki yardımda bulunduk. Yol
gösterdik.
Yine bu süreçte hazırladığımız özel raporlar ve yapılan çalıştaylar ile milyonlarca insanı
ilgilendiren konularda çalışmalar gerçekleştirdik. Yapılan faaliyetlerle, çocuklar ve gençler
başta olmak üzere toplumun tüm kesimlerinin hak arama kültürünün gelişmesinde ve
Kurumun sorun çözme yeteneğinin artmasında önemli mesafeler kaydedilmiştir.
Kurumumuza 2022 yılında 17.816 başvuru yapılmıştır. Yaklaşık 10 yıllık süreçte
aldığımız toplam başvuru sayısı ise 207.403’tür. 2022 yılında yapılan 17.816 adet
şikâyet başvurusunun yanında 2021 yılından devreden 2.042 adet dosya ile birlikte
toplamda 19.858 adet dosya bu dönemde incelemeye aldık, başvuruların 18.094
tanesini sonuçlandırdık.
Yazılı başvuruların dışında 2022 yılında yüz yüze, e-posta veya telefonla gerçekleştirilen
görüşmeler sonucunda toplamda 162.143 kişiyi bilgilendirdik. Kendilerine hukuki
yardımda bulunduk ve sorunlarının çözümü konusunda yol gösterdik.
Kurumumuz dostane çözüm kararıyla, tavsiye kararına gerek kalmaksızın sorunlara
çözüm bulmakta ve vatandaşın “adalete hızlı erişiminin” gerçekleştirilmesine
katkı sağlamaktadır. 2022 yılında Kurumumuza yapılan başvuruların ortalama
sonuçlandırılma süresi 54,11 gündür. Dostane çözümde ise ortalama süre 75,18 gün
olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca dostane yollarla çözüme kavuşturulan başvuruların
%22,97’si 30 gün ve altı sürelerde sonuçlandırılmıştır. 2022 yılında 2.194 adet
başvuruyu dostane yollarla çözüme kavuşturduk.
2022 YILLIK RAPOR 33