Page 104 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 104
Kamu Denetçiliği Kurumu
alınmaya başlaması, salgınla mücadele sürecinde, bilimsel yöntemlerle çalışıl-
masını sağlamıştır. İkinci önemli sonuç, hazırlık çalışmalarının titiz olması,
salgının ciddiye alınarak karantina önlemlerinin alınması salgının ülkemize
girişini oldukça geciktirmiştir. Bu sayede salgın Türkiye’ye üç ay sonra gel-
miştir. Üçüncüsü ise bu gecikmeye de bağlı olarak salgınla mücadelede hem
hastalığın karakterinin tanınması, hem de alınacak önlemler konusunda ye-
terli hazırlık yapılabilmesi ve tecrübelerden yararlanılabilmesi sağlanmıştır.
Nitekim bu sayede, salgın ülkeye girdiği andan itibaren derhal şok niteliğinde
tedbirlerin uygulamaya alınması sağlanabilmiştir.
Salgınla mücadelede hazırlık sürecinin sonunda, salgınla mücadeleyi üstle-
necek temel unsurlar bir başka deyişle salgını yönetecek ekip ve çalışma düzeni
şekillenmiştir. Hazırlık aşaması sonucunda, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Er-
doğan’ın salgını bizzat yöneteceği, Bilim Kurulunun önerilerini oluşturacağı,
Sağlık Bakanlığı başta olmak üzere bakanlıklar ve idarenin alınan kararları
uygulayacağı, tüm toplumun da bu yönetim kademesince alınan önlemlere
uyarak destek vereceği bir çalışma modeli ortaya çıkmıştır.
Türkiye’de COVİD-19 salgınıyla ilgili olarak alınan idari nitelikteki kararları
ve uygulamaları incelediğimizde, yapılan çalışmaları; izolasyon tedbirleri, karan-
tina uygulamaları, yardım kampanyaları ve destek çalışmaları, asayiş ve güvenlik
tedbirleri ile bilgilendirme ve iletişim kurma başlıkları altında sınıflandırabiliriz.
Salgının ülkeye girişinin hemen ardından alınan ilk idari tedbirlere yukarıda
kısaca değinilmiştir. Ancak bu tedbirlerin detaylandırılması ve genişletilmesi
anlamına gelen genel idari tedbirlerin kurumlar bazında ele alınması faydalı
olacaktır. Kurumlar bazında aşağıda yer verilen idari tedbirlerin benzerlerinin
bu raporda yer verilmeyen kurumlarımızca da eş güdüm içerisinde alındığını
ve uygulandığını belirtmek gerekmektedir. Mücadelenin devam etmesi nede-
niyle, alınan önlemlerin de değişerek devam ettiği dikkate alınarak bu raporda
toplumun geniş kesimlerini doğrudan etkilediği değerlendirilen idari tedbir-
lerden örnekler sunulması tercih edilmiştir. Bu tibarla aşağıda yer verilen idari
tedbir örneklerinin tüm tedbirleri kapsamadığını ve 1 Haziran 2020 tarihine
kadar alınmış bir kısım tedbirler olduğunu vurgulamak faydalı olacaktır.
Böylesine ölümcül bir salgın hastalığın toplumun tüm katmanlarına yayıl-
masını, evlere ve ailelere dağılmasını önlemek için en başta toplu halde yaşanan
104