Page 233 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 233

Türkiye‘nin Koronavirüs  Hastalığı ile Mücadelesi





            rincisi, süreci yöneten, nihai kararları alan ve uygulama talimatlarını vererek
            takip eden mercii hem tek hem de güçlü bir merci olmuştur. Bu merci Cum-
            hurbaşkanlığı olmuştur. Cumhurbaşkanlığı sadece Cumhurbaşkanının bizzat
            kendisi eliyle değil, Cumhurbaşkanı Yardımcısı ve diğer birimlerinin de deste-
            ğiyle bakanlıkları uygulamalarda sürekli koordine etmiş ve görülen eksiklikleri,
            yanlışlıkları anında düzeltme yoluna gidebilmiştir. Bu durum, mücadelede asıl
            karar ve sorumluluk makamının belli olmasını ve belirsizliklerin anında orta-
            dan kaldırılabilmesini sağlamıştır.

               Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine sahip olmamızın mücadele süre-
            cinde doğurduğu ikinci avantaj ise bakanların dışarıdan atanan, tamamen idare
            ve uygulama odaklı, Cumhurbaşkanına tam bağlı, alanında uzman kişilerden
            olmasıdır. Bakanların alanlarında uzman kişilerden olması ve farklı siyasi mü-
            lahazalarla hareket etme geleneklerinin bulunmaması sürecin hızlı ve etkin
            yürütülmesine katkı sağlamıştır.

               Mücadele sürecinde, güçlü ve uyumlu bir devlet iradesinin varlığı ile Cum-
            hurbaşkanlığı Hükümet Sistemi sayesinde hızlı karar alabilme kabiliyeti en
            önemli iki unsur olmuştur.

               Mücadelenin yönetim sistemini özetlermek gerekirse; başta Cumhurbaş-
            kanı ve Cumhurbaşkanlığının olduğunu, Bilim Kurulu’nun değerlendirme ve
            öneri sunma birimi olarak görev yaptığını, Sağlık Bakanlığının Bilim Kurulu-
            na başkanlık ederek değerlendirme ve öneriler geliştirdiğini, tedavi süreçlerini,
            ilaç ve aşı çalışmalarını takip ettiğini, son olarak da hastalarla ilgili gelişme
            ve verileri kamuoyuyla paylaştığını söyleyebiliriz. Hastaların tespiti, tedavisi,
            tedavi sonrası verilerin toplanıp anlamlandırılması, hastanelerin yönetimi, la-
            baratuvar çalışmalarının takibi, hastalığın ulusal ve uluslararası düzeydeki seyri
            gibi konular Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.

               Diğer bakanlıklar ve kurumlar ise Cumhurbaşkanlığı tarafından emredilen
            ya da Bilim Kurulu tarafından uygulanması önerilen çalışmaları kendi alan-
            larında uygulamakla görevlendirilmiştir. Mesafe ve asayiş stretejilerini kapsa-
            yan idari tedbirleri başta İçişleri Bakanlığı olmak üzere ilgili bakanlıklar ve
            kurumlar yürütmüştür. Tedarik zincirinin işletilmesi ve ekonomik önlemlerin
            uygulanması ise büyük oranda Hazine ve Maliye Bakanlığı  koordinasyonunda
            yürütülmüştür.



                                                                              233
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238