Page 233 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 233
Türkiye‘nin Koronavirüs Hastalığı ile Mücadelesi
rincisi, süreci yöneten, nihai kararları alan ve uygulama talimatlarını vererek
takip eden mercii hem tek hem de güçlü bir merci olmuştur. Bu merci Cum-
hurbaşkanlığı olmuştur. Cumhurbaşkanlığı sadece Cumhurbaşkanının bizzat
kendisi eliyle değil, Cumhurbaşkanı Yardımcısı ve diğer birimlerinin de deste-
ğiyle bakanlıkları uygulamalarda sürekli koordine etmiş ve görülen eksiklikleri,
yanlışlıkları anında düzeltme yoluna gidebilmiştir. Bu durum, mücadelede asıl
karar ve sorumluluk makamının belli olmasını ve belirsizliklerin anında orta-
dan kaldırılabilmesini sağlamıştır.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine sahip olmamızın mücadele süre-
cinde doğurduğu ikinci avantaj ise bakanların dışarıdan atanan, tamamen idare
ve uygulama odaklı, Cumhurbaşkanına tam bağlı, alanında uzman kişilerden
olmasıdır. Bakanların alanlarında uzman kişilerden olması ve farklı siyasi mü-
lahazalarla hareket etme geleneklerinin bulunmaması sürecin hızlı ve etkin
yürütülmesine katkı sağlamıştır.
Mücadele sürecinde, güçlü ve uyumlu bir devlet iradesinin varlığı ile Cum-
hurbaşkanlığı Hükümet Sistemi sayesinde hızlı karar alabilme kabiliyeti en
önemli iki unsur olmuştur.
Mücadelenin yönetim sistemini özetlermek gerekirse; başta Cumhurbaş-
kanı ve Cumhurbaşkanlığının olduğunu, Bilim Kurulu’nun değerlendirme ve
öneri sunma birimi olarak görev yaptığını, Sağlık Bakanlığının Bilim Kurulu-
na başkanlık ederek değerlendirme ve öneriler geliştirdiğini, tedavi süreçlerini,
ilaç ve aşı çalışmalarını takip ettiğini, son olarak da hastalarla ilgili gelişme
ve verileri kamuoyuyla paylaştığını söyleyebiliriz. Hastaların tespiti, tedavisi,
tedavi sonrası verilerin toplanıp anlamlandırılması, hastanelerin yönetimi, la-
baratuvar çalışmalarının takibi, hastalığın ulusal ve uluslararası düzeydeki seyri
gibi konular Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.
Diğer bakanlıklar ve kurumlar ise Cumhurbaşkanlığı tarafından emredilen
ya da Bilim Kurulu tarafından uygulanması önerilen çalışmaları kendi alan-
larında uygulamakla görevlendirilmiştir. Mesafe ve asayiş stretejilerini kapsa-
yan idari tedbirleri başta İçişleri Bakanlığı olmak üzere ilgili bakanlıklar ve
kurumlar yürütmüştür. Tedarik zincirinin işletilmesi ve ekonomik önlemlerin
uygulanması ise büyük oranda Hazine ve Maliye Bakanlığı koordinasyonunda
yürütülmüştür.
233