Page 22 - KDK
P. 22

tanımına atıfla, bunu kabul etmemiştir. AİHM, terörle mücadelede
            özel yöntemlerin kullanılabileceğini kabul ederek, istisnai hallerde ve
            bir yasal düzenlemeye dayanmak şartıyla, demokratik bir toplumda
            milli güvenlik ve/veya asayişin bozulması ya da suçun önlenmesi gibi
            amaçlar dahilinde veri toplanabileceğini kabul etmektedir (Rotaru-Ro-
            manya para. 57-58). AİHM, yetkili otoriteler tarafından kişinin kamu-
            sal hayatına ilişkin bilginin sistematik olarak toplandığı ve saklandığı
            durumları özel hayat kapsamında değerlendirerek , bunun kişinin çok
            uzak geçmişiyle ilgili bilgiler içermesi halinde dahi geçerli olduğunu
            ifade etmiştir. Mahkeme, yürürlükte olan yasanın milli güven-
            liği etkileyecek bilgilerin toplanmasına, kaydedilmesine ve
            gizli dosyalarda arşivlenmesine izin verdiğini saptamış ancak
            bu yasanın AİHS ile uyumlu olmadığını tespit etmiştir. AİHM,
            hangi koşullar altında, hangi amaçla, ne kadar süreyle kamu
            otoritelerinin özel hayatla ilgili bilgileri saklayacağı ve kulla-
            nacağının belirsizliğini, istismarlara karşı hiçbir önlem alın-
            mamasını,  kötüye kullanımı engellemeye yönelik etkili dene-
            tim mekanizmalarının öngörülmemesini ve verilenlerin değer-
            lendirilmesine ilişkin hukuki sınırlar çizilmemesini, AİHS’nin
            8.maddesinin ihlali olarak görmüştür (Rotaru v.Romanya para.57
            ve 59).
               22/b-Segerstedt-Wiher ve Diğerleri-İsveç (2006): Bu davada ise
            kişisel verilerin kamu birimleri tarafından toplanması ve saklanma-
            sı incelenmiştir. Başvurucular, kişisel verilerinin gizli polis biriminde
            saklanmasının ve bunların içeriği hakkında kendilerine bilgi verilme-
            mesinin AİHS 8. maddeye aykırı olduğunu ileri sürmüşlerdir. AİHM
            saklanan bilgilerin özel hayata ait bilgiler olduğunu tespit etmiştir.
            Ancak,  ilk başvurucu bakımından, bu bilgilerin bir kısmının
            suçun önlenmesi amacı taşıması nedeniyle ihlal bulmamış-
            tır. Aynı şekilde saklanan verilerin tamamının başvuruculara
            açıklanmamasını da, ilgili yasanın buna izin verip, yeterli gü-
            venceyi sağladığı gerekçesiyle 8. maddeye aykırı bulmamıştır.
            Buna karşılık Mahkeme, diğer başvurucular açısından, toplanan
            ve muhafaza edilen verilerin katıldıkları siyasi faaliyetler il-
            gili olması ve bu faaliyetlerin taraf devletin milli güvenliğini
            tehdit  ettiğine  dair  yeterli  kanıtın  olmamasından  hareketle,
            bu verilerin sürekli saklanmasının, Sözleşme’nin 8.maddesini




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  17
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27