Page 42 - bulten-mayis-agustos-2022-yayinlar
P. 42
BÜLTEN
KDK KARARI
T.C.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK)
SAYI : XXXXXXXXX
BAŞVURU NO : XXXXXXXXX
KARAR TARİHİ : XXXXXXXXX
BAŞVURUYA KONU İDARE : İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
BAŞVURUNUN KONUSU : Ulaşım kartı yüklemelerinde kredi kartı işlem ücreti tahsil edilmesi
ŞİKÂYET BAŞVURU TARİHİ : 13/01/2022
DOSTANE ÇÖZÜM KARARI
I. ŞİKÂYETİN KONUSU
Kurumumuza yapılan başvuruda şikâyetçi özetle; İstanbulkart mobil uygulaması üzerinden yapılan
ulaşım kartı yüklemelerinde kredi kartı işlem ücreti tahsil edildiğini, İstanbulkart mobil uygulama-
sının ilgili idarenin kendi uygulaması olduğunu ve yapılan yüklemelerden kredi kartı işlem ücreti/
komisyonu tahsil edilmesinde hukuka aykırılık bulunduğunu nitekim ulaşım kartlarına kredi kartıyla
yükleme yapılmasının başka kanallarla da (banka vb.) mevcut olduğunu ve söz konusu durumlar-
da komisyon tahsil edilmez iken Belbim A.Ş.’nin uygulamasında komisyon alınmasının hem hukuka
hem de iyi yönetim ilkelerine aykırı olduğunu ifade ederek; mobil uygulama üzerinden İstanbulkart
bakiye, aylık abonman yüklemelerinde kredi kartı işlem ücreti (komisyon) tahsil edilmesi uygulama-
sına son verilmesini ve tarafından tahsil edilen ücretlerin iadesini talep etmektedir.
II. ÖN İNCELEME, GEREKÇE VE SONUÇ
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı İştirakler Koordinasyon Şube Müdürlüğü 10/06/2022 tarihli
ve ……. sayılı cevabi yazısının ekinde yer alan Belbim Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş’nin
yazısında özetle; Başvuran tarafından 26/07/2021, 01/09/2021, 03/10/2021, 04/11/2021, 05/12/2021,
05/01/2022, 07/02/2022, 14/03/2022 ve 18/04/2022 tarihlerinde dört defa öğrenci abonman yükleme-
si yapıldığı tespit edilmiştir. Başvurucunun şikâyet başvurusu incelenerek bahsi geçen yüklemeler
nedeniyle başvurucudan tahsil edilen 8 adet 1,99 TL, 1 adet 1,50 TL olmak üzere toplamda 17,42 TL
(onyedilirakırkikikuruş) işlem ücretinin kendisine iade edilmesine karar verildiği belirtilmiştir. İdare
tarafından gönderilen belgelerin ve eklerinin incelenmesinde; başvurucudan tahsil edilen işlem üc-
retinin şikayetçiye iade edilmesine karar verildiği anlaşılmakla birlikte mobil uygulama aracılığı ile
bakiye, aylık abonman yüklemelerinde kredi kartı işlem ücreti (komisyon) tahsil edilmesi uygulama-
sına son verilip verilmediği hususu açıklığa kavuşturulamadığından 15/06/2022 tarihli yazı ile İstan-
bul Büyükşehir Belediye Başkanlığından tekrar bu konu hakkında bilgi ve belge talep edilmiştir. ……..
sayılı cevabi yazısının ekinde yer alan Belbim Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş’nin yazısında
özetle; Şikayetçiden alınan toplam 23,39-TL’lik işlem ücretinin iade edildiği ve 2023 yılı pazarlama ve
müşteri memnuniyeti hedefleri çerçevesinde, kredi kartları ile yapılan abonman dolumlarına dair ek
ücretlerin kullanıcılara yansıtılmamasının planlandığı açıklamalarına yer verilmiştir.
III. KARAR
İlgili mevzuat hükümleri ve yukarıda yer verilen açıklamalar doğrultusunda; Kurumumuzca defaten
yapılan yazışmalar sonrası İdare tarafından kredi kartları ile yapılan abonman dolumlarına dair ek
ücretlerin kullanıcılara yansıtılmamasının planlandığı bildirildiğinden, başvuru hakkında DOSTANE
ÇÖZÜM kararı verildi.
Fatma BENLİ YALÇIN
Kamu Denetçisi
40 NİSAN 2022 www.ombudsman.gov.tr