Page 32 - KDK
P. 32

BÜLTEN




























            sonra karar konusunda uyulması için çaba gösteri-  at ettiğinde o 60 günlük süre duruyor. Ne kadar? 6 ay.
            yoruz. Avrupa’da Ombudsmanlığın kararlarına uyma   Diyelim ki 60 günün 58’inci gününde bize başvurdu,
            oranı yüzde 80 civarında. Bir kısmı da genel kararlar   dava açma süresi duruyor altı ay genişliyor. Niye altı
            işte kanun değişikliği gibi. Bizde de yüzde 20’lerden   ay? Biz altı ay içeresinde karar veriyoruz onun için.
            başladı şu anda yüzde 80’i geçtik. Türkiye’de iki tane   Yani kısacası bize yapılan müracaatları inceleriz, ka-
            sıkıntımız var: bir, idarecilerimiz hukuk konusunda   rarı yazarız, karardan hem idarenin hem vatandaşın
            yeteri kadar duyarlı olmuyorlar, yetişme tarzları ne-  haberi  olur.  2016’da  kuruma  başvuru  5  bin  civarın-
            deniyle. Sıradan vatandaşla muhatap olanlar daha   daydı. Şimdi 2020’nin 8’inci ayı bitiyor 90 bin civarını
            çok yapıyor bunu. Sizin maiyetinizde çalışacak insan-  bulduk. Bizim kararlara bakarsanız ortalama 20 say-
            lar bunlar. Ali kıran baş kesen olur vatandaşa karşı.   fadan az değildir. Bunun içerisinde AİHM’in içtihatları
            Hâlbuki devleti ayakta tutan adalettir. Devletin varo-  vardır. AYM’nin kararı varsa, Danıştay’ın, Yargıtay’ın
            luş sebebi adalettir. Toplumun huzur ve barışı için de   kararı varsa koyarız. Bizim kararlarımıza uyulacak
            adalet şarttır. İkincisi de insanımızın anayasada ve   ama bizlerin de hukuka uygun kararlar vermemiz la-
            yasada hakları oldukça geniş düzenlenmiş. Oldukça   zım. Bizim verdiğimiz bazı kararlara AİHM referansta
            geniş hatta Avrupa’da ki birçok ülkeden daha ileri dü-  bulunuyor. Bunu niye söylüyorum güçlü kararlar ve-
            zeyde bizdeki düzenlemeler. Problem ne? Vatandaş   rince mahkeme de uyar kurumlar da uyar.”
            hak aramayı bilmiyor, hak arama kültürü zayıf. İdare-
            cilerde hukuk kültürünü yerleştirebilirsek vatandaşa   Ombudsman Malkoç konuşmasının son kısmında
            da hak arama kültürünü yaygınlaştırabilirsek bugün-  kaymakam adaylarından gelen soruları yanıtladı.
            künden çok daha iyi bir noktaya geleceğiz. Benim bu
            kurumda dört senede edindiğim tecrübe bu.”

            Başdenetçi: Güçlü Kararlar Verince Buna Mahkeme
            de Kurumlar da Uyar.

            Kurumun çalışma prensiplerini de kaymakam aday-
            larına anlatan Başdenetçi KDK tavsiyelerine uymanın
            önemine değindi: “Bize her türlü yolla müracaat edi-
            lebiliyor ama müracaatların yüzde 90’ı elektronik or-
            tamda geliyor. Bu kayıt bize geldiğinde aynı gün arka-
            daşlar bakıyorlar, eksiklik var mı, bilgiler doğru mu?
            Eksiklik, noksanlık yoksa ilgili denetçiye gönderiliyor.
            Şimdi KDK’ya şöyle bir hüküm konmuş. Biliyorsunuz
            idari işlemlere karşı 60 gün içinde mahkemeye baş-
            vurulması gerekiyor değil mi? Vatandaş bize müraca-



         30   OCAK 2021                                                                 www.ombudsman.gov.tr
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37