Page 66 - kdk-bulten-22-nisan
P. 66

BÜLTEN
                                                                                            KDK KARARI






                                                       T.C.
                                             KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
                                                    (OMBUDSMANLIK)


                   SAYI                   : XXXXXX
                   BAŞVURU NO             : XXXXXXXXX
                   KARAR TARİHİ           : 17/01/2020
                   BAŞVURUYA KONU İDARE   : Suşehri İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
                   BAŞVURUNUN KONUSU      : Otizmli Öğrencinin Okul Değişikliği Hakkında

                                                DOSTANE ÇÖZÜM KARARI
                   I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ
                   1. Kurumumuza Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK) çocuk internet sitesi (www.kdkcocuk.gov.tr) üzerinden çocuk
                   adına yapılan başvuruda özetle; otizimli olduğu, bulunduğu okulu çok sevdiği, istemediği bir okula zorla kaydı-
                   nın alındığı, bu okulun şartlarının kendisine ve arkadaşlarına uygun bir yer olmadığı, çok uzakta olduğu, milli
                   eğitim müdürünün özel eğitim sınıflarının hepsini oraya toplama kararı aldığı, tek okula toplanmak ve dışlan-
                   mak istemedikleri belirtilerek yardım talep edilmiştir.
                   II. BAŞVURUNUN İNCELENMESİ VE DOSTANE ÇÖZÜM SÜRECİ
                   1.Başvuran çocuğun ve velisinin KDK’ya ilettiği sorunun çözülmesi amacıyla başvuran aranmış Kurumumuz
                   Sosyal Çalışmacısı tarafından yapılan telefon görüşmesi sonucu düzenlenen raporda özetle; “Anne, çocuğunun
                   halen evine çok yakın … Okuluna şimdilik devam etmekte olduğunu, okuldan memnun olduğunu, öğretmenle-
                   rin de çocuğuna dair herhangi bir şikâyetlerinin olmadığını, çocukta olumlu değişim gözlemlerken birdenbire
                   kaynaştırma sınıfından çocuğunun ve kendisinin bilgisi olmadan naklinin alınıp, bir saatlik şehir merkezi olarak
                   tanımlanmakla birlikte şehrin dışında sarp arazisi olan bir okula gönderilmesi karşısında Kaymakam ile görüş-
                   tüklerini, çeşitli yerlere yaptıkları şikâyetleri sonucu üç aile ve çocuğunun okuluna bu yıl için devam edebildiğini,
                   nakil sürecinin geçici olarak durdurulduğunu, 13 öğrencinin ise ailelere herhangi bir açıklama bilgilendirme ya-
                   pılmadan okul kayıtlarının İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünce merkez okul olarak belirlenen şehir merkezi dışında
                   bir okula kayıtlarının alındığını, çocukların tecrit edilir şekilde tek bir okul belirlenerek, …İlköğretim Okulunda
                   özel alt sınıfa toplandıklarını, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne yaptıkları başvuruda, idarenin açıklamasının çözüm
                   odaklı değil de çocuğu ve aileyi mağdur edecek boyutta olduğunu, engeli olan çocukların böyle uygulamalarla
                   tecrit edilmeleri ve gelişimlerinin gerilemesine yol açacak uygulamanın sonlandırılmasını, idarenin iş ve işlem-
                   lerin tarafsız bir şekilde incelenmesini istediğini açıklamıştır. Hak ihlallerinin önüne geçilerek, toplumda özel
                   gereksinimli çocuklara insan haklarına saygılı bir yaşam kalitesi standardının sunulması, güvenli ve fırsat eşitli-
                   ği temelinde tüm ihtiyaçlarının karşılanabildiği bir eğitim sisteminin oluşturulması için vaka özelinde; başvuru-
                   ya konu …yaşında hafif düzeyde otizm engeli bulunan erkek çocuğuna yönelik ailenin ikamet adresinden uzakta
                   ilköğretim okuluna idarece sistemsel nakil işlemi yapılır iken ailenin bilgilendirilmeme gerekçesi, çocuğun ve
                   diğer kaynaştırma çocuklarının yüksek yararına olacak iş ve işlemlerin tesis edilip edilmediği, ailenin talepleri-
                   nin Milli Eğitim Bakanlığınca incelenmesi idarenin yerinde işlem tesis edip etmediği…” hususları kaydedilmiştir.
                   2.Konuyla ilgili olarak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ile yapılan görüşmede Bakanlığın talimatı üzerine Valiliğin
                   İlçedeki özel eğitim sınıflarının aynı okulda birleştirilmesi yönünde karar aldığı, Valilik kararını velileri toplayıp
                   açıkladıkları, otizm tanılı çocuğu bulunan 3 velinin okul değişikliğine itiraz ettiği, otizmli çocukların yer ve öğret-
                   men değişikliği durumunda olumsuz tepki gösterme ve uyum sağlayamama gibi zorluklarla karşılaştıklarının
                   dile getirildiği, 3 velinin otizm tanılı çocuklarının zorlukları dikkate alınarak Valilikten yeniden karar alındığı, bu
                   süreçte üçünün de mevcut okullarında bekletildiği ve kayıtlarının değiştirilmediği,  hâlihazırda otizmli üç öğren-
                   cinin kendi okullarında eğitime devam ettiği öğrenilmiştir.
                   III. KARAR
                   Yukarıda belirtilen açıklamalar çerçevesinde başvuranın talebi ilgili idare tarafından yerine getirildiğinden Yö-
                   netmeliğin 33/A maddesi gereğince DOSTANE ÇÖZÜM KARARI verilmiştir.
                                                                                Celile Özlem TUNÇAK
                                                                                     Kamu Denetçisi




         64   NİSAN 2022                                                                www.ombudsman.gov.tr
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71