Page 339 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 339
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, lisansüstü eğitimin, yüksek
lisans ve doktora eğitimini kapsadığını belirtilerek “Doktora” nın ta-
nımını yapmış, üniversite ile ilgili yönetmelikleri hazırlama görevini,
üniversitenin akademik organı olan “Senato” ya verirken, lisansüstü
öğretim esaslarının Üniversitelerarası Kurul tarafından çıkarılacak yö-
netmelikle düzenleneceğini hüküm altına almıştır. Adı geçen Kanunla
tanınan bu takdir yetkisi, üniversitelerin Anayasa ile öngörülen kamu
tüzelkişiliğini haiz olmalarının tabii sonucudur.
Nitekim, Üniversitelerarası Kurul tarafından hazırlanan Lisansüstü
Eğitim Yönetmeliği de, doktora programlarına başvurabilmek için ge-
reken koşulları hüküm altına almış ve bununla ilgili değerlendirmeye
ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans
mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten kompozisyon,
uluslararası standart sınavlar vb. hususların ilgili Senato tarafından
düzenlenen yönetmelikle belirleneceğini ifade etmiştir.
Üniversitelere 2547 sayılı Kanun ile kendilerine ilişkin yönetme-
likleri hazırlama yetkisi verilmiş olup, adı geçen iki Üniversite de bu
yetkilerini lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin yönetmelikler düzen-
lemek suretiyle kullanmışlardır. Gerek Kocaeli Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde, gerekse Selçuk Üniversitesi Lisan-
süstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde 2547 sayılı Kanun hükümle-
rine dayanılmak suretiyle doktora programlarına başvuru şartları ve
değerlendirme esasları ayrıntılı biçimde belirlenmiştir. Bu durum Üni-
versitelere Anayasa ile tanınan, başka bir deyişle, Anayasa ile güvence
altına alınan “bilimsel özerklik” ilkesinin tabii sonucudur.
Zira, bilimsel özerklik niteliği Anayasa ile güvence altına alınan üni-
versitelere, çağdaş eğitim-öğretim esaslarına dayanan bir düzen içinde
milletin ve ülkenin ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek ama-
cı ile; ortaöğretime dayalı çeşitli düzeylerde eğitim-öğretim, bilimsel
araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye ve insanlığa hizmet
etmek gibi görevler verilmiştir.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendiril-
mesi neticesinde, bilimsel özerkliği ve kamu tüzelkişiliğini haiz üni-
vers itelere, bu niteliklerinin tabii sonucu olarak, gerek doktora prog-
ramlarına giriş şartları, gerekse buna ilişkin değerlendirmenin nasıl
yapılacağı hususlarında 2547 sayılı Kanun ile takdir yetkisi tanınmış
334 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU