Page 339 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 339

2547  sayılı  Yükseköğretim  Kanunu,  lisansüstü  eğitimin,  yüksek
            lisans ve doktora eğitimini kapsadığını belirtilerek “Doktora” nın ta-
            nımını yapmış, üniversite ile ilgili yönetmelikleri hazırlama görevini,
            üniversitenin akademik organı olan “Senato” ya verirken, lisansüstü
            öğretim esaslarının Üniversitelerarası Kurul tarafından çıkarılacak yö-
            netmelikle düzenleneceğini hüküm altına almıştır. Adı geçen Kanunla
            tanınan bu takdir yetkisi, üniversitelerin Anayasa ile öngörülen kamu
            tüzelkişiliğini haiz olmalarının tabii sonucudur.
               Nitekim, Üniversitelerarası Kurul tarafından hazırlanan Lisansüstü
            Eğitim Yönetmeliği de, doktora programlarına başvurabilmek için ge-
            reken koşulları hüküm altına almış ve bununla ilgili değerlendirmeye
            ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans
            mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten kompozisyon,
            uluslararası standart sınavlar vb. hususların ilgili Senato tarafından
            düzenlenen yönetmelikle belirleneceğini ifade etmiştir.

               Üniversitelere 2547 sayılı Kanun ile kendilerine ilişkin yönetme-
            likleri hazırlama yetkisi verilmiş olup, adı geçen iki Üniversite de bu
            yetkilerini lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin yönetmelikler düzen-
            lemek suretiyle kullanmışlardır. Gerek Kocaeli Üniversitesi Lisansüstü
            Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde, gerekse Selçuk Üniversitesi Lisan-
            süstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde 2547 sayılı Kanun hükümle-
            rine dayanılmak suretiyle doktora programlarına başvuru şartları ve
            değerlendirme esasları ayrıntılı biçimde belirlenmiştir. Bu durum Üni-
            versitelere Anayasa ile tanınan, başka bir deyişle, Anayasa ile güvence
            altına alınan “bilimsel özerklik” ilkesinin tabii sonucudur.
               Zira, bilimsel özerklik niteliği Anayasa ile güvence altına alınan üni-
            versitelere, çağdaş eğitim-öğretim esaslarına dayanan bir düzen içinde
            milletin ve ülkenin ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek ama-
            cı ile; ortaöğretime dayalı çeşitli düzeylerde eğitim-öğretim, bilimsel
            araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye ve insanlığa hizmet
            etmek gibi görevler verilmiştir.
               Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendiril-
            mesi neticesinde, bilimsel özerkliği ve kamu tüzelkişiliğini haiz üni-
            vers itelere, bu niteliklerinin tabii sonucu olarak, gerek doktora prog-
            ramlarına giriş şartları, gerekse buna ilişkin değerlendirmenin nasıl
            yapılacağı hususlarında 2547 sayılı Kanun ile takdir yetkisi tanınmış




           334   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344