Page 527 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 527
17.3. “Temel hak ve hürriyetlerin niteliği” başlıklı 12 nci
maddesi;
“Herkes, kişiliğine bağlı, dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez temel
hak ve hürriyetlere sahiptir.
Temel hak ve hürriyetler, kişinin topluma, ailesine ve diğer kişilere karşı
ödev ve sorumluluklarını da ihtiva eder.”,
17.4. “Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması” başlıklı 13
üncü maddesi;
“Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasa-
nın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla
sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ruhuna, demokratik
toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine ay-
kırı olamaz.”,
17.5. “Temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılamaması”
başlıklı 14 üncü maddesi;
“Anayasada yer alan hak ve hürriyetlerden hiçbiri, Devletin ülkesi ve
milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmayı ve insan haklarına dayanan
demokratik ve lâik Cumhuriyeti ortadan kaldırmayı amaçlayan faaliyetler
biçiminde kullanılamaz.
Anayasa hükümlerinden hiçbiri, Devlete veya kişilere, Anayasayla tanı-
nan temel hak ve hürriyetlerin yok edilmesini veya Anayasada belirtilenden
daha geniş şekilde sınırlandırılmasını amaçlayan bir faaliyette bulunmayı
mümkün kılacak şekilde yorumlanamaz.
Bu hükümlere aykırı faaliyette bulunanlar hakkında uygulanacak müey-
yideler, kanunla düzenlenir.”,
17.6. “Kişinin dokunulmazlığı, maddi ve manevi varlığı”
başlıklı 17 nci maddesi;
“Herkes, yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hak-
kına sahiptir.
…
(…) meşru müdafaa hali, yakalama ve tutuklama kararlarının yerine ge-
tirilmesi, bir tutuklu veya hükümlünün kaçmasının önlenmesi, bir ayaklan-
ma veya isyanın bastırılması, sıkıyönetim veya olağanüstü hallerde yetkili
522 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU