Page 334 - geri itme ozel raporu son
P. 334

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                     Çocuğun toplum içinde bireysel bir yaşam sürdürebilmesi için tam olarak hazırlanması ve Birleşmiş Mil-
                     letler Şartında ilan edilen idealler 3 ve özellikle barış, değerbilirlik, hoşgörü, özgürlük, eşitlik ve dayanışma
                     ruhuyla yetiştirilmesi gerektiği değerlendirmesini yaparak,
                     Çocuğa özel bir ilgi gösterme gerekliliğinin 1924 tarihli, Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesinde ve 20 Kasım
                     1959 tarihinde Birleşmiş Milletler Teşkilatı Genel Kurulunca kabul edilen Çocuk Hakları Bildirgesinde belir-
                     tildiğini ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinde, Uluslararası Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi’nde
                     (özellikle 23 ve 24 üncü maddelerinde) ve Uluslararası Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşme’sinde
                     (özellikle 10 uncu maddesinde) ve çocukların esenliği ile ilgili uzman kuruluşların ve uluslararası örgütlerin
                     kurucu ve ilgili belgelerinde tanındığını hatırda tutarak,

                     Çocuk Hakları Bildirgesinde belirtildiği gibi, “çocuğun gerek bedensel gerek zihinsel bakımdan tam erginliğe
                     ulaşmamış olması nedeniyle doğum sonrasında olduğu kadar, doğum öncesinde de uygun yasal koruma-
                     yı da içeren özel güvence ve koruma gereksiniminin bulunduğunu hatırda tutarak,
                     Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Çocukların Bakıcı Aile Yanına Yerleştirilmesine ve Evlat Edinme Bağlamında
                     Çocukların Korunmasına ve Esenliğine İlişkin Sosyal ve Hukuki İlkeler Bildirgesi; Çocuk Adalet Sisteminin Uy-
                     gulanması Hakkında. Birleşmiş Milletler Asgari Standart Kuralları (Pekin Kuralları) ve Olağanüstü Hallerde
                     ve Silahlı Çatışma Hallerinde Kadınların ve Çocukların Korunması Bildirgesi hükümlerini yeniden anımsa-
                     yarak,

                     Dünyadaki ülkelerin tümünde çok güç koşullar altında yaşayan ve bu nedenle özel bir ilgiye gereksinimi
                     olan çocukların bulunduğu bilinci içinde,

                     Çocuğun korunması ve uyumlu gelişmesi bakımından her halkın kendine özgü geleneklerinin ve kültürel
                     değerlerinin taşıdığı önemi göz önünde tutarak, Her ülkede, özellikle de gelişmekte olan ülkelerde bulunan
                     çocukların yaşama koşullarının iyileştirilmesi için uluslararası iş birliğinin taşıdığı önemin bilincinde olarak,

                     Aşağıdaki hükümler üzerinde anlaşmışlardır:

                     …

                     Madde 2- “1. Taraf Devletler, bu Sözleşmede yer alan hakları kendi yetkileri altında bulunan her çocuğa,
                     kendilerinin, ana babalarının veya yasal vasilerinin sahip oldukları, ırk, renk, cinsiyet, dil, siyasal ya da başka
                     düşünceler, ulusal, etnik ve sosyal köken, mülkiyet, sakatlık, doğuş ve diğer statüler nedeniyle hiçbir ayrım
                     gözetmeksizin tanır ve taahhüt ederler.

                     2. Taraf Devletler, çocuğun ana-babasının, yasal vasilerinin veya ailesinin öteki üyelerinin durumları, faali-
                     yetleri, açıklanan düşünceleri veya inançları nedeniyle her türlü ayrımcılığa veya cezaya tâbi tutulmasına
                     karşı etkili biçimde korunması için gerekli tüm uygun önlemi alırlar.”

                     Madde 3- “1. Çocuklara ilişkin olarak kamusal ya da özel sosyal yardım kurumları, mahkemeler, idari ma-
                     kamlar veya yasama organları tarafından yapılan bütün tasarruflarda, çocuğun yüksek yararı öncelikli
                     olarak göz önünde bulundurulacaktır.





        332
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339