Page 163 - ilitam-dergisi
P. 163
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
ken ilahiyat önlisans mezunlarına hiçbir şart aranmaksızın lisans tamamlama
hakkı verilmesinin ayrıcalıklı bir durum yarattığı belirtilerek kuralın Anayasa’ya
aykırı olduğu ileri sürülmüştür.
Mahkemenin Değerlendirmesi
Kanunların kamu yararının sağlanması amacına yönelik olması, genel, ob-
jektif, adil kurallar içermesi ve hakkaniyet ölçütlerini gözetmesi hukuk devle-
ti olmanın gereğidir. Bu nedenle kanun koyucunun hukuki düzenlemelerde
kendisine tanınan takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde adalet, hakkaniyet ve
kamu yararı ölçütlerini gözönünde tutarak kullanması gerekir.
Yükseköğretim kurumlarından olan fakültelere giriş ve yerleştirme esasları
2547 sayılı Kanun’da ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Yükseköğretim kurum-
larına, esasları YÖK tarafından belirlenen merkezî sınavlarla girilebilmektedir.
Önlisans programlarında okuyan öğrencilere ancak ilişkili lisans programlarında
belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile her yıl
dikey geçiş kontenjanı ayrılabilmekte ve bunlardan sadece sınav şartını başa-
ranlara lisans programlarına geçiş imkânı tanınmaktadır.
Dava konusu kuralla ilahiyat önlisans programından mezun olanlara diğer
önlisans mezunlarından farklı bir düzenleme getirilmektedir. Bu bağlamda di-
ğer önlisans mezunları bakımından Kanun’da öngörülen koşul ve sınırlamalar,
ilahiyat önlisans mezunları hakkında uygulanmayacaktır.
Kuralın gerekçesinde ilahiyat önlisans mezunlarının bilimsel seviyelerinin
yükseltilerek topluma hizmet sunma kapasitelerinin daha üst düzeye çıkarıl-
masının ve bunlardan kamuda çalışanların özlük haklarının iyileştirilerek, moral
ve motivasyonlarının artırılıp din hizmetlerinin daha iyi şekilde ifa edilmesinin
sağlanması amacı ile söz konusu düzenlemenin getirildiği ifade edilmiştir.
Lisans programlarına yerleştirme konusunda kurallar belirlenirken meslekî
alanlar arasında sadece birinin seçilerek buna yönelik bazı istisnalar öngörül-
mesi ancak bunu gerektiren makul bir nedenin bulunması hâlinde adalet ve
hakkaniyet ilkelerini ihlal etmez. Ülkemizde lisans eğitimlerini tamamlamak su-
retiyle bilimsel seviyeleri ve topluma hizmet sunma kapasiteleri arttırılabilecek,
yine bu yolla özlük hakları iyileştirilerek moral ve motivasyonları yükseltilebile-
OCAK 2020 163