Page 14 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 14
KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK
Kurumumuzun amacı, kamu hizmetlerinin işle- hukukun genel ilkelerine, üstün hukuk kuralları-
yişinde bağısız ve etkin bir şikâyet mekanizması na, uluslararası mevzuata ve hakkaniyete uygun
oluşturmak sureti ile idarenin her türlü eylem ve olmadığı kanaati değerlendirilirse dosya inceleme-
işlemleri ile tutum ve davranışlarını insan hakları- si sonucunda idare mevzuat değişikliği yapılması
na dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakka- yönünde tavsiye kararında bulunabilmektedir.
niyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştır- Tavsiye kararı olduğu için çoğu kişinin aklına ge-
mak ve önerilerde bulunmaktır. len yaptırım gücü veya uygulanabilirlik kısmın-
daki tereddütleri ise kurumumuzun asıl gücünün
Bu çerçevede kurumumuz bir ulusal insan hakla- buradan geldiği kanaati ile yıllık rapor sureti ile
rı kurumu olup, insan haklarının korunması ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İnsan Hakları ve Di-
geliştirilmesi misyonu ile görev yapmaktadır. Ku- lekçe Komisyonundan oluşan karma komisyonu-
rumumuz inceleme ve araştırma yaparken idare- na sunduğumuz yıllık raporla kendileri ile yoğun
nin insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,
işbirliği içerisinde tavsiye kararlarına uymayan
kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, öl-
kurumların yöneticileri çağrılmakta, burada uy-
çülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
mama nedenleri tekrar değerlendirilmektedir.
tarafsızlık, şeffaflık, hesap verilebilirlik gibi iyi yö-
netim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum
veya davranışta bulunup bulunmadığını gözet- Kurumumuz inceleme ve
mektedir. araştırma yaparken ayrımcılığın
İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davra- önlenmesi, ölçülülük, yetkinin
nışı sonucu hak ve özgürlükleri veya menfaatleri kötüye kullanılmaması,
ihlal edilen gerçek ve tüzel kişilerin kurumumuza eşitlik, tarafsızlık, şeffaflık,
ücretsiz başvuru yapma imkânı bulunmaktadır. hesap verilebilirlik gibi iyi
Başvurumu son derece kolay olup, web sitemiz- yönetim ilkelerine uygunluğu
den, posta yoluyla, elden, illerde valiliklerden İs-
tanbul’daki temsilciliğimiz vasıtasıyla yapılabil- gözetmektedir.
mektedir. Başvuru yapıldığında dava açma süresi
durmakta, 6 ay içinde bizde bu başvuruları sonuç- Ayrı bir çalışma alanı da tavsiye kararlarımızın uy-
landırmaya gayret etmekteyiz. gulanması açısından medyanın gücüdür. Sorunla-
rı gündemde tutarak, gündeme alınmasını sağla-
Karar türlerimiz olarak kuruma gelen şikâyet baş-
yarak çözüm yollarında adımlar atılması yönünde
vurularını vatandaş mağduriyetini esas alarak etki ve farkındalık yaratmayı amaçlamaktayız.
incelemekteyiz. Kurumun başarısı ikna gücüne
dayalı, arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklı- Kanun düzenlendiği üzere kamu başdenetçisi ve
dır. Bu nedenle başvuruları incelemeye geçtikten beş kamu denetçisi olarak Türkiye Büyük Millet
sonra, öncelikle şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çö- Meclisi tarafından 4 yıllık görev süresi için seçil-
züm için vatandaş ve idare arasında köprü görevi miş bulunmaktayız. Biz de Aralık 2016 yılında
yürütülerek dostane çözüm yolları aranmaktadır. sayın başdenetçim Şeref Malkoç’un liderliğinde
Kurumumuzca yürürlükte bulunan hükümlerin, göreve başlamış bulunmaktayız. Kanun koyucu
14 19 HAZİRAN 2017, ANKARA