Page 63 - Kadın ve Çocuk Çalıştayı
P. 63
yapılması. Yine ömür boyu nafaka uygulamasının yeniden değerlendiril-
mesi. Yani bu da çok önemli bir sorun.
Bunun yanında özellikle bizim asgari ücretin altında geliri olduğu var-
sayımıyla vermiş olduğumuz nafaka kararları var bu da çok ciddi bir
problem. Çünkü kişinin hiçbir geliri yok, çalışmıyor. Ama biz diyoruz ki,
sen hayatını idame ettirdiğine göre, asgari standartlarda bir gelirin var-
dır, o zaman nafaka ödemelisin. Bu gerçekten çok olağanüstü bir durum
ve buna bağlı icra ceza sisteminde de ben de uzun yıllar icra hâkimliği
de yaptım. Nafaka borcunu ödememe suçunun da eski haline dönmesi
gerekiyor. Yani şuan ki hali sıkıntılı. Çünkü bir nafakayı ödemediğiniz
zaman, üç ay hapis cezası alıyorsunuz, hapse girdiğiniz zaman zaten
ödeyemiyorsunuz. Bu sefer kısır bir döngüye dönüyor.
Ben de bir İsmail Dömeke diye bir sanık vardı. 36 ay nafakadan ceza al-
mıştı. Bu adam ne zaman çalışacak da nafaka ödeyecek? Yani imkansız,
kısır bir döngü var. Bunun da bir sorun olduğunu söylemek istiyorum.
Yine bu velayete ilişkin ve çocuk teslimine ilişkin de birçok sorun var.
Bunlar da şiddeti körükleyen meselelerden. Bizim çocuk teslimi konu-
sunda çalışmalarımız devam ediyor. Geçen hafta Kamu Denetçiliği Ku-
rumunda yine bu konu üst düzey olarak ele alındı. Gerçekten çözüme
doğru konu ilerliyor.
Şimdi, Bakanlığın bu alandaki çalışmalarını, geleceğe yönelik perspek-
tifinden de kısaca bahsetmek istiyorum. Madem Bakanlar Kurulu tara-
fından imzalanarak, yürürlüğe konular Yargı Reformu Strateji Belgesi
var. Bu 2015 ve 2019 yıllarını kapsıyor. Bu belgede ilk kez aile içi şiddetle
mücadelede koruma ve soruşturmanın etkinliğinin artırılması hedefine
ve buna bağlı olarak çocukların ve mağdurların korunmasına, dezavan-
tajlı grupların korunmasına yönelik hedeflere yer verildi. Gerçekten bu
değişim, bu farkındalık bizim başkanlığın kurulmasının sahaya ve gele-
cek hedeflerine yansıması niteliğinde. Biz bu aile içi şiddetle mücadele-
de koruma ve soruşturmanın etkinliğinin artırılması hedefi kapsamında
başkanlık olarak adli süreçte mağdur kadınlar araştırma raporu için bir
analiz çalışması yaptık. Üç ilde saha çalışmaları yaptık ve netice itibariyle
bir rapor çıkarttık ve bu raporları biz Adalet Bakanlığı olarak aile içi şiddet
ve kadınlar konusunda sahaya yansıyan, yapmamız gereken hedeflere yö-
nelik çalışmalarımızı bu rapordan esinlenerek, yürütüyoruz.
Gerçekten bu raporun yanında, biz kurulduktan sonra, “mağdura yakla-
şım kılavuzu” diye bir kılavuz hazırladık. Bu kılavuzun hazırlanmasında
birçok akademisyenler ve birçok kamu kurumunda çalışan kişiler rol
62 T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU