Page 178 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 178

cunu ortadan kaldırmayacağını güvence      sırasında hem ilköğretim ve ortaöğre-
          altına almaktadır.                         tim hem de yükseköğretim seviyesinde
                                                     mağduriyetler  veya  aksaklıklar  yaşana-
          Ülkemiz, eğitim hakkının tanımlandığı      bilmektedir.  Kurumumuza  gelen  baş-
          ve  güvence  altına  alındığı  çok  sayı-  vurular içerisinde eğitim-öğretim konu-
          da  uluslararası  sözleşmeye  taraftır.  Bu                           larına ilişkin şikâyetlerin yoğun olması,
          sözleşmeler genel olarak eğitim hak-       ülkemizin bu alandaki durumuna dikkat
          kından eşit şekilde yararlanmayı güvence   çekmektedir.
          altına almayı amaçlamaktadır. BM İnsan     2014 yılı içerisinde eğitim-öğretim
          Hakları Evrensel Beyannamesinin 26 ncı     alanında  Kurumumuza  yapılan  şikâyet
          maddesi, BM Kadınlara Karşı Her Türlü      başvurularına bakıldığında; özellikle
          Ayırımcılığın Önlenmesi Sözleşmesinin      YÖK’ün işlemleri, üniversitelerin uygu-
          10 uncu maddesi, Eğitimde Ayrımcılığa      lamaları ve merkezi olarak yapılan sınav
          Karşı Sözleşmenin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı   uygulamaları başta olmak üzere yük-
          maddeleri, BM Ekonomik, Sosyal ve          seköğretim hizmetleri ve ilköğretim ile
          Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Söz-  ortaöğretim hizmetlerine ilişkin şikâyet
          leşmenin 6 ncı maddesi, BM Ekonomik,       başvuruları alınmıştır.
          Sosyal ve Kültürel Haklar Komitesinin 13
          nolu  Genel  Yorumunun:  Eğitim Hakkı      - Yüksek Öğretim Hizmetlerine İlişkin
          7,  8  inci  maddeleri,  Çocuk  Haklarına   Konular
          Dair Sözleşme 28 ve 29 uncu maddeleri,
          Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenme-      Yüksek öğretim hizmetleri ile ilgili ola-
          si  Bildirgesinin  9  uncu  maddesi,  Avru-  rak yüksek öğretimin ilke ve amaçlarını
          pa Sosyal Şartı 7, 9, 10 uncu maddeleri    belirleyerek bu esasların bir bütünlük
          örnek olarak gösterilebilir.               içinde düzenlemekle görevli YÖK’ün
                                                     işlemleri başta  olmak üzere YÖK’ün
          Anayasamız ve uluslararası sözleşmeler-    ilişkili olduğu Ölçme, Seçme ve Yer-
          le güvence altına alınan eğitim-öğrenim    leştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı ve
          hakkından, herkesin eşit ve adil yarar-    mevcut yükseköğretim kurumlarının
          lanması, bu hakların kapsamının belir-     uygulamaları, üniversitelerdeki öğretim
          lenmesi  ve  en  iyi  şekilde  uygulanması   elemanlarının tutum ve davranışları ile
          hususlarında devlet ve kamu idarele-       ayrıca öğrencilere verilen burs ve kredi-
          rine önemli sorumluluklar düşmektedir.     lerle ile ilgili olarak şikâyetler Kurumu-
          Bu sorumlulukların yerine getirilmesi      muza gelmiştir.




                                                  178
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183