Page 178 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 178
cunu ortadan kaldırmayacağını güvence sırasında hem ilköğretim ve ortaöğre-
altına almaktadır. tim hem de yükseköğretim seviyesinde
mağduriyetler veya aksaklıklar yaşana-
Ülkemiz, eğitim hakkının tanımlandığı bilmektedir. Kurumumuza gelen baş-
ve güvence altına alındığı çok sayı- vurular içerisinde eğitim-öğretim konu-
da uluslararası sözleşmeye taraftır. Bu larına ilişkin şikâyetlerin yoğun olması,
sözleşmeler genel olarak eğitim hak- ülkemizin bu alandaki durumuna dikkat
kından eşit şekilde yararlanmayı güvence çekmektedir.
altına almayı amaçlamaktadır. BM İnsan 2014 yılı içerisinde eğitim-öğretim
Hakları Evrensel Beyannamesinin 26 ncı alanında Kurumumuza yapılan şikâyet
maddesi, BM Kadınlara Karşı Her Türlü başvurularına bakıldığında; özellikle
Ayırımcılığın Önlenmesi Sözleşmesinin YÖK’ün işlemleri, üniversitelerin uygu-
10 uncu maddesi, Eğitimde Ayrımcılığa lamaları ve merkezi olarak yapılan sınav
Karşı Sözleşmenin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı uygulamaları başta olmak üzere yük-
maddeleri, BM Ekonomik, Sosyal ve seköğretim hizmetleri ve ilköğretim ile
Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Söz- ortaöğretim hizmetlerine ilişkin şikâyet
leşmenin 6 ncı maddesi, BM Ekonomik, başvuruları alınmıştır.
Sosyal ve Kültürel Haklar Komitesinin 13
nolu Genel Yorumunun: Eğitim Hakkı - Yüksek Öğretim Hizmetlerine İlişkin
7, 8 inci maddeleri, Çocuk Haklarına Konular
Dair Sözleşme 28 ve 29 uncu maddeleri,
Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenme- Yüksek öğretim hizmetleri ile ilgili ola-
si Bildirgesinin 9 uncu maddesi, Avru- rak yüksek öğretimin ilke ve amaçlarını
pa Sosyal Şartı 7, 9, 10 uncu maddeleri belirleyerek bu esasların bir bütünlük
örnek olarak gösterilebilir. içinde düzenlemekle görevli YÖK’ün
işlemleri başta olmak üzere YÖK’ün
Anayasamız ve uluslararası sözleşmeler- ilişkili olduğu Ölçme, Seçme ve Yer-
le güvence altına alınan eğitim-öğrenim leştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı ve
hakkından, herkesin eşit ve adil yarar- mevcut yükseköğretim kurumlarının
lanması, bu hakların kapsamının belir- uygulamaları, üniversitelerdeki öğretim
lenmesi ve en iyi şekilde uygulanması elemanlarının tutum ve davranışları ile
hususlarında devlet ve kamu idarele- ayrıca öğrencilere verilen burs ve kredi-
rine önemli sorumluluklar düşmektedir. lerle ile ilgili olarak şikâyetler Kurumu-
Bu sorumlulukların yerine getirilmesi muza gelmiştir.
178