Page 182 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 182

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    Sağlık konusunda yapılan bir başvuruda, aile hekimi olan şikâyetçi, mev-
                    zuat gereği aile hekimlerine kayıtlı toplam nüfusa göre ödeme yapıldığını,
                    çalışanlar arasında gezici hizmet bedeli, ücret vb. mali ödemelerde çeşitli
                    farklılıklar olması nedeniyle ücret adaletsizliğinin oluştuğunu ve çalışma
                    barışının bozulduğunu, hekim değişikliğinin göç vb. durumlara mahsus bir
                    istisna olması gerektiğini belirterek, bölge nüfusunun aile hekimleri arasın-
                    da hakkaniyete uygun, eşit, adil ve dengeli şekilde dağıtılmasını sağlayacak
                    düzenlemelerin yapılmasını talep etmiştir.
                    Kurumumuz tarafından yapılan inceleme neticesinde; hekim değişikliğinin
                    göç vb. zorunlu durumlara mahsus bir istisna olması yönündeki talep, “Aile
                    Hekimliği Uygulaması”nın temelinde kişilere hekim seçme hakkı tanın-
                    ması yattığı, bu çerçevede söz konusu hakka ve ülkemizin sağlık alanında
                    gerçekleştirmeye çalıştığı reform politikalarına aykırılık teşkil edeceğinden
                    reddedilmiş; şikâyetçi ile aynı aile sağlığı merkezinde görev yapan diğer aile
                    hekimlerinin gezici hizmet nüfus oranlarında büyük farklılıklar olduğu, bu
                    nüfus karşılığında hekimlere 185 ila 990 TL arasında değişen ödemede bu-
                    lunulduğu gözetildiğinde, gezici sağlık hizmeti verilecek nüfusun hekimler
                    arasında adil ve hakkaniyete uygun olarak dağıtılması yönündeki talep ka-
                    bul edilerek, şikâyetçinin çalışmakta olduğu Aile Hekimliği Biriminde gö-
                    rev yapan hekimler arasında gezici sağlık hizmeti verilecek nüfusun gözden
                    geçirilerek  adil  bir  şekilde  düzenlenmesi/dağıtılması  hususunda Türkiye
                    Halk Sağlığı Kurumuna tavsiyede bulunulmuştur. 46

                       6.1.10. Eğitim-Öğretim, Gençlik ve Spor
                    Eğitim hakkı temel bir hak olup hem ulusal hem de uluslararası düzenle-
                                                                                                 181
                    melerle güvence altına alınmıştır. Anayasamızın 42 nci maddesinde kim-
                    senin, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamayacağı belirtilmiş
                    olup,  ülkemiz,  eğitim  hakkının  tanımlandığı  ve  güvence  altına  alındığı
                    çok sayıda uluslararası sözleşmeye de taraftır. Bu sözleşmeler genel olarak
                    eğitim hakkından eşit şekilde yararlanmayı güvence altına almayı amaç-
                    lamaktadır. BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 26 ncı maddesi,
                    BM Kadınlara Karşı Her Türlü Ayırımcılığın Önlenmesi Sözleşmesinin 10
                    uncu maddesi, Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşmenin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı
                    maddeleri, BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası
                    Sözleşmenin 6 ncı maddesi, BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Ko-

                      2014/1579 şikâyet numaralı başvuru için verilen 28/04/2015 tarihli Kısmî Tavsiye Kısmî
                    46
                    Ret Kararı



                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187