Page 107 - KDK
P. 107

Ombudsman Halkla Buluşuyor



            “İnsanların en hayırlısı insanlara en fazla faydası dokunandır.” inancı ile “İnsanı yaşat ki
            Devlet  yaşasın.” ilkesini kendisine rehber edinen Kurumumuz; İnsan haklarının gelişme-
            sine, hukukun üstünlüğünün sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına, ida-
            renin hizmet kalitesinin yükseltilmesine, şeffaf-hesap verebilir, insan odaklı bir idare an-
            layışının oluşmasına, demokrasinin ve demokratik kültürün en ileri düzeyde yerleşmesine
            katkı sağlamaya çalışmaktadır. Kurumumuz aynı zamanda bir insan hakları kurumu olması
            nedeniyle insan hakları, çocuk, kadın, engelli hakları, bilgi edinme hakkı, eğitim öğretim
            hakkı, internet üzerinden kişilik hakları ihlalleri gibi, ülkemizde hassasiyet arz eden tüm
            konulara önemle eğilmekte, bu konudaki hak ihlallerinin giderilmesi için gerekli çalışmaları
            yürütmektedir.

            Kamu Denetçiliği yani Ombudsmanlık makamının temsil ettiği hakkaniyetli adalet anlayışı,
            ilk olarak 1713 yılında İsveç’te ortaya çıkan 1809 yılında İsveç Anayasasına giren ve ancak
            1950li yıllardan sonra dünyaya yayılmaya başlayan bir anlayış olmakla birlikte, tarihi kök-
            lerini Osmanlı Devleti’nden almaktadır. Osmanlı Devleti’nde, devletin bütün kadılarının üstü
            konumunda, ilmiye sınıfından kazasker ve şeyhülislam rütbesine yükselen, “Kadı-ul Kuzat”
            unvanına sahip “Türk Başyargıcı” makamı bulunmaktadır. Bu Başyargıcın görevi, İslam Hu-
            kukunun, Sultan dahil memurlarca, halkın birbirleriyle ve devletle olan ilişkilerini düzenler-
            ken uygulanmasını güvenceye alarak adaleti sağlamaktır. Kadı-ul Kuzat, halkın haklarını
            memurların adaletsizliğine ve güçlerinin kötüye kullanılmasına karşı korumaktadır. Osmanlı
            Devleti dönemindeki bu uygulamayı ilk keşfeden kişi Demirbaş Şarl diye bilinen İsveç Kralı
            XII. Charles olmuştur. 1709 yılında Ruslara yenilerek Osmanlı Devleti’ne sığınan Kral, Edirne
            yakınlarındaki Demirtaş Paşa Konağı’nda ikamet ettiği sürede Osmanlı’nın adalet sistemi-
            ni, toplumsal kurallarını, Kadılık müessesesini ve uygulamalarını incelemiştir. Devletinin iyi
            yönetilmesi ve adaletsiz uygulamalara göz yumulmaması konusunu bilhassa önemseyen
            Kral, Stockholm’e dönünce bir ombudsman görevlendirmiş ve bu uygulamanın yerleşmesi
            için çalışmalar yapmıştır. Öz olarak Kamu Denetçiliği Kurumu Ombudsmanlık makamıdır ve
            İslam Hukukundan kaynaklanan barışçı ve arabulucu bir adalet anlayışının uygulayıcısıdır.
            Kökleri tarihimizde olan bu adalet anlayışının toplumumuzun bütün birimlerinde yaygınlaş-
            ması, Kurumun tanıtılması, vatandaşların bir hak arama mekanizması olarak şikayetlerini
            Kurumumuza bildirmeleri ve Kurum uygulamalarının detayları ile anlatılabilmesi için Kamu
            Denetçiliği Kurumu Başdenetçisi Şeref Malkoç, Denetçiler, Kurum Uzmanları ve çalışanlarla
            birlikte toplamda elli yedi ilde “Ombudsman Halkla Buluşuyor” Programları düzenlenmiştir.

            Ombudsman Halkla Buluşuyor Bölgesel Programları; bütün illerde o ilde görev yapan yö-
            neticiler, kurum temsilcileri, basın ve medya kuruluşlarının temsilcileri, sivil toplum kuruluş-
            larının temsilcileri, kendi bölgelerinde yaşayan vatandaşları temsilen muhtarlar, halkın her
            kesiminden vatandaşlar ile birlikte geniş katılım sağlanarak gerçekleştirilmiştir. Vatandaş-
            larımızla devlet arasında bir adalet köprüsü olma anlayışının yerleşmesi yanında, Kurumun
            tanınırlığının  artırılması  ile  yeni  bir  hak  arama  kültürünün  yaygınlaşması  ve  sorunların
            yerinde gözlemlenmesi gibi olumlu sonuçlara katkıda bulunmuştur.




                                                                 Kamu Denetçiliği Kurumu  105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112