Page 247 - temel-haklar
P. 247

Malumları  olduğu  üzere,  31/08/1956  tarihli  ve  6831  sayılı  Orman
            Kanununun 31 inci ve 32 nci maddeleri mülki hudutları içinde verimli ve
            yeterli devlet ormanı bulunan köylerdeki köylülere ormanı sevdirmek, isti-
            fadelerine sunmak ve ormanın korunmasını sağlayıp tahribine mani olmak
            maksadıyla uygulanmaktadır. Kanunun asıl gayesi orman köylülerinin bu-
            lundukları mahaldeki ormanı koruması  karşılığında  bazı haklardan fay-
            dalandırılmasıdır.

               Hali hazırda Orman Kanununun 31 inci ve 32 nci maddeleri kapsamın-
            da 21.000 köy bulunmakta olup buralarda yaklaşık 7.000.000 vatandaşı-
            mız yaşamaktadır. Bunların tamamı hak sahibidir. Ayrıca 14/ 8/1987 ta-
            rihli ve 19544 sayılı Resmi Gazete’de yayımlayarak yürürlüğe giren 6831
            sayılı Orman Kanununun 31, 32 ve 33 ‘ncü Maddelerinin Uygulanmasına
            Dair Yönetmeliğin 5 inci maddesinin (B) bendinin (a) ve (b) altbentleri hü-
            kümleri uyarınca, ‘’a) Köy nüfusuna kayıtlı olupta köyde devamlı oturma-
            yanlar,” ile “h) Köyde devamlı oturup da köy nüfusuna kayıtlı olmayanlar,
            “ın hak sahihi olamayacağı açıkça ifade edilmiştir.

               Dolayısıyla şikayete konu sıkıntının izale edilebilmesi için öncelikle
            6831 sayılı Orman Kanununun 31 inci ve 32 nci maddelerinde ve buna
            bağlı diğer ikincil mevzuatta değişiklik yapılması gerekmektedir.
               Bununla birlikte, talep edilen düzenlemenin yapılması halinde köy nü-
            fusuna kayıtlı olma zorunluluğunu kaldırdığı gibi köyde devamlı oturma
            zorunluluğunu da kaldırarak; köyde devamlı oturmadığı halde köy nüfusu-
            na kayıtlı olmanın hak sahipliği, işin yeterli olmasına sebep olacağından,
            söz konusu madde hükümlerinde öngörülen hak sahipliği sınırının çok fazla
            genişletilerek suistimale yol açabileceği düşünülmektedir. Bu minvalde, ta-
            lep edilen yönde düzenleme yapılması halinde, hak sahibi olmayan köylüler
            ile büyiik şehirlerde oturup da sonradan orman köylerine yerleşenlerin de
            hak sahibi olabilmelerinin yolunu açacağından ve hak sahiplerinin sayısı
            çok fazla artabileceğinden, uygun mütalaa edilememektedir.
               Diğer taraftan, adrese dayalı ni/fiıs kayıt sisteminde nüfus nakilleri
            kalktığı için mülki hudutları içinde devlet ormanı bulunan bir köy nüfu-
            suna kayıtlı olan vatandaşlarımız herhangi bir sebeple (köy birleşmeleri,
            ayrılmaları, göç vb.) yine hudutları içinde  Devlet ormanı bulunan bir baş-
            ka köyde devamlı oturmaları halinde mevcut haklardan yararlanamamak-
            ta ve mağdur olmaktadırlar. Bu vatandaşlarımızın devamlı oturdukları
            köyün haklarından faydalanmalarının  sağlanması ve mağduriyetlerinin




           242   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252