Page 151 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 151

Dilekçe ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden oluşan Karma Alt Komisyon Başkanı
              AK Parti Manisa Milletvekili İsmail Bilen ise KDK'nın verdiği tavsiye kararlarına uyma oranlarında
              ciddi bir yükselmenin söz konusu olduğunu ifade etmiştir.
              Kamu Denetçisi Hüseyin Yürük’ün de hazır bulunduğu toplantıda konuşmaların ardından, rapor
              üzerinde yapılan görüşmeler yapılan oylamayla tamamlanarak, KDK'nın 2013,2014,2015 yıllarına
              ait  yıllık  raporları  ile  karma  komisyon  raporlarının  aynen  benimsenmesine,  KDK  2016  Yıllık
              Raporu  hakkındaki  raporla  birleştirilerek,  TBMM  Genel  Kurulu'nda  birlikte  görüşülmek  üzere,
              TBMM Başkanlığı'na sunulması oylama ile kabul edilmiştir.

              Karma Komisyonun yaptığı araştırma ve incelemeler sonucu düzenlemiş olduğu ve toplantıya
              katılan tüm üyelerin oybirliği ile kabul edilen raporun sonuç ve öneriler kısmında aşağıda da
              görülen çok önemli tespitlere yer verilmiştir.


                Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat ışığında, hukuka ve hakkaniyete
                 uygunluk boyutuyla savunma görevini üstlenen Kuruma, kurulduğu günden bugüne kadar (4 yıl
                 içerisinde) toplam 24 bin 851 adet başvuru yapılmış ve bu başvuruların incelenip yaklaşık %75’i
                 sonuçlandırılmıştır. Kuruma yıllar itibarıyla; 2013 yılında 7638 adet, 2014 yılında 5639 adet,
                 2015 yılında 6055 ve 2016 yılında 5519 adet şikâyet başvurusu yapılmıştır.

                Kamu  Denetçiliği  Kurumu  bugüne  kadar  yaptığı  faaliyetleriyle;  idarenin  insan  hak  ve
                 özgürlüklerine saygılı bir şekilde görev  yapmasına, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir
                 şekilde yürütülmesine, kamu yönetiminde iyi yönetim ilkelerinin hayata geçirilmesine, birey ve
                 idare  arasındaki  sorunların  önüne  geçilmesine  ve  toplumda  hak  arama  kültürünün
                 benimsemesine ve güçlenmesine önemli katkılarda bulunmuştur.

                Kurum,  kamu  yönetimi  sisteminde  idarenin  mevcut  denetim  yollarım  tamamlayıcı  ve
                 destekleyici bir mekanizma olarak görev ifa etmektedir.

                Başbakanlığın BİMER müracaatlarıyla ya da Dilekçe Komisyonunun benzer müracaatlanyla
                 kıyaslandığında  Kuruma  yapılan  müracaatların  az  olduğu  dikkate  alınarak,  tanınırlık
                 konusundaki  eksikliğin  giderilmesi  amacıyla;  özellikle  medyanın  kullanılması,  tanıtım
                 toplantıları  yapılması,  akademik  düzeyde  kamu  çalışanlarına  yönelik  toplantılar  yanında
                 özellikle muhtarlar, sivil toplum kuruluşları ile yapılacak toplantıların artırılması, raporlar ve
                 dergilerin yanında küçük broşürler ve spotlarla halka ulaşılması gerekmektedir.
                İdareler ile vatandaş arasında köprü görevi gören Kurum, başvurulan kısa sürede ve etkin bir
                 şekilde inceleyip çözümleyebilmesi için; kamu kurum ve kuruluşlarının talep edilen bilgi ve
                 belgeleri  zamanında,  ilgili  mevzuat  gereği  otuz  gün  içinde  ve  gerektiği  gibi  göndermesi
                 mülzemdir.

                Kurumların iş birliğine açık bir yaklaşım içerisinde olması elzem iken bu kapsamda yaşanan
                 sorunların giderilmesi için idarelerin gereken önlemleri almaları gerekmektedir.

                Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek süre istenmemesi
                 durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.

                Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla uyuşmazlıkları
                 çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zemininin mümkün olmadığı durumlarda ise
                 bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.



                                                                                                         140
   146   147   148   149   150   151   152   153