Page 151 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 151
Dilekçe ile İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyelerinden oluşan Karma Alt Komisyon Başkanı
AK Parti Manisa Milletvekili İsmail Bilen ise KDK'nın verdiği tavsiye kararlarına uyma oranlarında
ciddi bir yükselmenin söz konusu olduğunu ifade etmiştir.
Kamu Denetçisi Hüseyin Yürük’ün de hazır bulunduğu toplantıda konuşmaların ardından, rapor
üzerinde yapılan görüşmeler yapılan oylamayla tamamlanarak, KDK'nın 2013,2014,2015 yıllarına
ait yıllık raporları ile karma komisyon raporlarının aynen benimsenmesine, KDK 2016 Yıllık
Raporu hakkındaki raporla birleştirilerek, TBMM Genel Kurulu'nda birlikte görüşülmek üzere,
TBMM Başkanlığı'na sunulması oylama ile kabul edilmiştir.
Karma Komisyonun yaptığı araştırma ve incelemeler sonucu düzenlemiş olduğu ve toplantıya
katılan tüm üyelerin oybirliği ile kabul edilen raporun sonuç ve öneriler kısmında aşağıda da
görülen çok önemli tespitlere yer verilmiştir.
Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat ışığında, hukuka ve hakkaniyete
uygunluk boyutuyla savunma görevini üstlenen Kuruma, kurulduğu günden bugüne kadar (4 yıl
içerisinde) toplam 24 bin 851 adet başvuru yapılmış ve bu başvuruların incelenip yaklaşık %75’i
sonuçlandırılmıştır. Kuruma yıllar itibarıyla; 2013 yılında 7638 adet, 2014 yılında 5639 adet,
2015 yılında 6055 ve 2016 yılında 5519 adet şikâyet başvurusu yapılmıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu bugüne kadar yaptığı faaliyetleriyle; idarenin insan hak ve
özgürlüklerine saygılı bir şekilde görev yapmasına, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir
şekilde yürütülmesine, kamu yönetiminde iyi yönetim ilkelerinin hayata geçirilmesine, birey ve
idare arasındaki sorunların önüne geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün
benimsemesine ve güçlenmesine önemli katkılarda bulunmuştur.
Kurum, kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarım tamamlayıcı ve
destekleyici bir mekanizma olarak görev ifa etmektedir.
Başbakanlığın BİMER müracaatlarıyla ya da Dilekçe Komisyonunun benzer müracaatlanyla
kıyaslandığında Kuruma yapılan müracaatların az olduğu dikkate alınarak, tanınırlık
konusundaki eksikliğin giderilmesi amacıyla; özellikle medyanın kullanılması, tanıtım
toplantıları yapılması, akademik düzeyde kamu çalışanlarına yönelik toplantılar yanında
özellikle muhtarlar, sivil toplum kuruluşları ile yapılacak toplantıların artırılması, raporlar ve
dergilerin yanında küçük broşürler ve spotlarla halka ulaşılması gerekmektedir.
İdareler ile vatandaş arasında köprü görevi gören Kurum, başvurulan kısa sürede ve etkin bir
şekilde inceleyip çözümleyebilmesi için; kamu kurum ve kuruluşlarının talep edilen bilgi ve
belgeleri zamanında, ilgili mevzuat gereği otuz gün içinde ve gerektiği gibi göndermesi
mülzemdir.
Kurumların iş birliğine açık bir yaklaşım içerisinde olması elzem iken bu kapsamda yaşanan
sorunların giderilmesi için idarelerin gereken önlemleri almaları gerekmektedir.
Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek süre istenmemesi
durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.
Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla uyuşmazlıkları
çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zemininin mümkün olmadığı durumlarda ise
bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.
140