Page 152 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 152

  Kuruma yapılan şikâyet başvurularının Kurumun çabalarıyla, girişim ve görüşmeleri sonucu
                 şikâyet konusu ihtilafın çözüme kavuşturulması sonucunda "karar verilmesine yer olmadığına
                 dair  karar"  verilmektedir.  Bu  durumun  niteliğini  belirleyecek  karar  çeşidinin  hem
                 istatistiklere yansıması hem de Kurumun yapmış olduğu hizmetlerin doğru ifade edilmesi
                 amacıyla  "dostane  çözüm  karan"  şeklinde  karara  dönüştürülmesi  olumlu
                 değerlendirilmektedir.

                İdarelerin tavsiye kararlanın uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının nedenlerinin başında
                 “kamu  görevlilerinin  risk  almaktan  çekinmesi”  gelmektedir.  Özellikle  ilgili  idare  ve  kamu
                 görevlisinin hukuki, cezai, mali veya idari anlamda sorumluluğunun doğabileceği endişesi ve
                 bürokratik  yapı  ile  uzlaşma  kültürünün  etkinleşememesi,  kararların  uygulanmasını
                 engellemektedir.

                Özellikle mali  sonuçlan  olacak durumlarda, kamu görevlileri  Sayıştay  denetimi, soruşturma
                 geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt gösterebilmektedir.

                Sayıştay  denetçisi,  müfettiş  ya  da  hiyerarşik  amirin;  kararın  uygulanması  sonrasında
                 yaptığı  denetimde,  hukuken  yoruma  açık  kimi  bazı  durumlarda  Kurumun  görüşüne
                 katılmasa  dahi,  salt  Kurum  kararının  uygulanması  sonucunda  işlem  tesis  edilmesi
                 nedeniyle karan uygulayanlar hakkında adli, mali ya da disiplin yönünden herhangi bir
                 işlem tesis etmemesi gerekmektedir.

                Kurumun uyulmayan tavsiye kararlan hususunda ilgili kamu kuruluşları yetkilileriyle bir araya
                 gelinmesini,  önerilen  çözümün  neden  uygulanmadığının  ele  alınması,  karşılıklı  fikir  alış
                 verişiyle diğer çözüm yollan üzerinde değerlendirmelerde bulunulması faydalı olacaktır.

                Kurum, milletin sesinin ve mağduriyetlerinin güçlü bir şekilde idareye iletmesinde araçtır.
                 Kurumun  kararlarına  uymayan  idarelerin  ifşa  edilmesi  ve  kamudaki  aksaklıkların
                 giderilmesi noktasında Karma Komisyon çalışmaları büyük önem arz etmektedir.

                Kurumun tespit ettiği aksaklıkların ve eksikliklerin giderilmesinde tavsiye kararlarına
                 uymayan  idarelere  karşı  konunun  Türkiye  Büyük  Millet  Meclisinin  Komisyonuna
                 sunulması ve raporun Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda görüşülmesi, kamu
                 adına denetim yapan Kurumun etkinlik gücüne Türkiye Büyük Millet Meclisinin manevi
                 şahsiyetinin  gücünün  de  ilave  edilmesi  suretiyle  tavsiye  kararlarının  etkinliği  daha  da
                 artacaktır.

                İdarelerin  hukuka  aykırı  faaliyetleri  sonucu  meydana  gelen  zarardan  hukuki
                 sorumlulukları bulunmaktadır. Devir işlemiyle bir başka kuruma geçme veya özelleştirme
                 kapsamında  olsa  dahi  idarenin  sorumluluğu  devam  etmektedir.  Kurumun  tavsiye
                 kararma  karşı  aksini  iddia  eden  rapor  veya  haklı  gerekçe  sunulmadığı  sürece  tavsiye
                 kararına İdarelerce uyulması gerekmektedir.

                İdareler millete hizmet için var olmuştur. Bu sebeple vatandaş mağduriyetinin giderilmesi
                 için  Kurumun  tavsiye  kararının  uygulanması  hususunda,  idarelerce  gerekli  hassasiyet
                 gösterilmelidir.



                                                                                                         141
   147   148   149   150   151   152   153