Page 152 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 152
Kuruma yapılan şikâyet başvurularının Kurumun çabalarıyla, girişim ve görüşmeleri sonucu
şikâyet konusu ihtilafın çözüme kavuşturulması sonucunda "karar verilmesine yer olmadığına
dair karar" verilmektedir. Bu durumun niteliğini belirleyecek karar çeşidinin hem
istatistiklere yansıması hem de Kurumun yapmış olduğu hizmetlerin doğru ifade edilmesi
amacıyla "dostane çözüm karan" şeklinde karara dönüştürülmesi olumlu
değerlendirilmektedir.
İdarelerin tavsiye kararlanın uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının nedenlerinin başında
“kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi” gelmektedir. Özellikle ilgili idare ve kamu
görevlisinin hukuki, cezai, mali veya idari anlamda sorumluluğunun doğabileceği endişesi ve
bürokratik yapı ile uzlaşma kültürünün etkinleşememesi, kararların uygulanmasını
engellemektedir.
Özellikle mali sonuçlan olacak durumlarda, kamu görevlileri Sayıştay denetimi, soruşturma
geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt gösterebilmektedir.
Sayıştay denetçisi, müfettiş ya da hiyerarşik amirin; kararın uygulanması sonrasında
yaptığı denetimde, hukuken yoruma açık kimi bazı durumlarda Kurumun görüşüne
katılmasa dahi, salt Kurum kararının uygulanması sonucunda işlem tesis edilmesi
nedeniyle karan uygulayanlar hakkında adli, mali ya da disiplin yönünden herhangi bir
işlem tesis etmemesi gerekmektedir.
Kurumun uyulmayan tavsiye kararlan hususunda ilgili kamu kuruluşları yetkilileriyle bir araya
gelinmesini, önerilen çözümün neden uygulanmadığının ele alınması, karşılıklı fikir alış
verişiyle diğer çözüm yollan üzerinde değerlendirmelerde bulunulması faydalı olacaktır.
Kurum, milletin sesinin ve mağduriyetlerinin güçlü bir şekilde idareye iletmesinde araçtır.
Kurumun kararlarına uymayan idarelerin ifşa edilmesi ve kamudaki aksaklıkların
giderilmesi noktasında Karma Komisyon çalışmaları büyük önem arz etmektedir.
Kurumun tespit ettiği aksaklıkların ve eksikliklerin giderilmesinde tavsiye kararlarına
uymayan idarelere karşı konunun Türkiye Büyük Millet Meclisinin Komisyonuna
sunulması ve raporun Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda görüşülmesi, kamu
adına denetim yapan Kurumun etkinlik gücüne Türkiye Büyük Millet Meclisinin manevi
şahsiyetinin gücünün de ilave edilmesi suretiyle tavsiye kararlarının etkinliği daha da
artacaktır.
İdarelerin hukuka aykırı faaliyetleri sonucu meydana gelen zarardan hukuki
sorumlulukları bulunmaktadır. Devir işlemiyle bir başka kuruma geçme veya özelleştirme
kapsamında olsa dahi idarenin sorumluluğu devam etmektedir. Kurumun tavsiye
kararma karşı aksini iddia eden rapor veya haklı gerekçe sunulmadığı sürece tavsiye
kararına İdarelerce uyulması gerekmektedir.
İdareler millete hizmet için var olmuştur. Bu sebeple vatandaş mağduriyetinin giderilmesi
için Kurumun tavsiye kararının uygulanması hususunda, idarelerce gerekli hassasiyet
gösterilmelidir.
141