Page 56 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 56
Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde Kurumumuzca aşağıda yer
alan kararlar verilmektedir.
Başvurunun Geçersiz Sayılması
Birleştirme Kararı
Gönderme Kararı
İncelenemezlik Kararı
Dostane Çözüm Kararı
Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar
Ret Kararı
Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
Tavsiye Kararı
Kurumumuz görev alanına girmeyen, şikâyet başvurusunda bulunması gereken kanunun öngördüğü
zorunlu hususların bulunmayan, belli bir konuyu içermeyen, yargı organlarında görülmekte olan
veya yargı organlarınca karara bağlanmış uyuşmazlıklara ilişkin olan, sebepleri, konusu ve tarafları
aynı olanlar ile daha önce sonuçlandırılan başvurular için “incelenemezlik kararı” verilmektedir.
Kurumumuza başvuruda bulunulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda
öngörülen idari başvuru yolları ile özel kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının
tüketilmesi gerekmektedir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular için “gönderme
kararı” verilip, söz konusu başvuru ilgili idareye gönderilmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin 34 üncü maddesi uyarınca, şikâyetçinin başvurusundan vazgeçmesi, şikâyetçi gerçek
kişi ise ölümü veya tüzel kişi ise tüzel kişiliğinin sona ermesi, inceleme ve araştırma devam ederken
şikâyet konusu hakkında dava açılması durumlarında Kurumumuz tarafından “karar verilmesine
yer olmadığına ilişkin karar” verilmektedir..
İnceleme ve araştırma sonucunda şikâyet konusu iddianın yerinde olduğu kanaatine varılması
hâlinde Kurumumuz tarafından “tavsiye kararı”, şikâyet konusu iddianın yerinde olmadığı
kanaatine varılması hâlinde ise “ret kararı”, şikâyet konusu iddiaların bir kısmının yerinde
bulunduğu bir kısmının ise yerinde bulunmadığı kanaatine varılması halinde ise “kısmı tavsiye
kısmi ret kararı” verilmektedir.
Kurumumuzca verilen karar çeşitlerinden birisi de "karar verilmesine yer olmadığına dair
karar”dır. Kurumumuza vatandaş tarafından şikâyet başvurusu yapıldığında, ilgili Kamu Denetçisi
veya uzman idarenin yöneticileriyle görüşmeler gerçekleştirmektedir. Bu sayede şikâyet konusu
çözüme kavuşturulabilmektedir. Bu süreç sonucu, karara dönüştürülürken ‘’karar verilmesine yer
olmadığına dair karar” niteliğine kavuşmaktaydı.
Kurumumuzun kuruluş amacı ve var olma sebebi dostane çözüm aramak ve bulmaktır. Bu
doğrultuda kurumun yapmış olduğu katkı ve hizmetlerin düzgün ifade edilmesi ve bunun
istatistiklere doğru yansıtılması “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’te Kurumumuzun kuruluş amacı doğrultusunda ve yapılan
katkı ve hizmetlerini düzgün ifade edilebilmesini teminen "Dostane Çözüm Kararı” eklenerek ”
02/03/2017 tarihli ve 29995 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişiklik ile yürürlüğe girmiştir.
45