Page 438 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 438
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
– Boşanma sürecinde olan çiftlere ASPB’ye bağlı Sosyal Hizmet Merkezlerinde
ve ASPB İl Müdürlükleri tarafından sağlanan ancak henüz arzu edilen
seviyede olmayan “aile ve boşanma danışmanlığı” hizmetlerinin daha etkin hale
getirilebilmesini teminen “aile alanında ihtisaslaşmış birimler” ihdas edilerek
ailelere ve çocuğa verilecek hizmetlerin belli bir stratejik plan çerçevesinde,
izleme, alan araştırması, danışmanlık hizmeti ile birlikte verilmesi; bunun aile
sosyal destek hizmeti ile bütünlük içermesi; bu amaçla anılan merkezlerde görev
alacak uzmanların aile alanında ihtisaslaşması, kadro sayılarının artırılması;
fiziki donanım bağlamında alt yapının güçlendirilerek merkez sayılarının,
hizmet kalitesinin ve etkinliğinin artırılması; özel sektör ve yerel yönetimlerce
aynı yönde sağlanan hizmetlerin eşgüdümünün sağlanması, bu hizmetler
hakkında gerekli tanıtım faaliyetleri yapılarak kamuoyu tarafından bilinirliğinin
artırılması ve tüm bu hizmetlerin hakimler ve avukatlar tarafından etkin bir
şekilde kullanılması için gerekli tedbirlerin alınması sağlanması,
– Bu merkezlerde (ya da dışında), çocuğun birlikte yaşamayacağı ebeveyni
ile sürekli ve düzenli bir ilişki sürdürebileceği, velayet dosyalarının takibinin
yapılabileceği, aile üyelerinin psikolojik sağlıklarını destekleyecek, üstlendikleri
rollerle ilgili güçlendirecek, çocuk yetiştirme becerilerini ve bilgilerini
geliştirecek, aile içindeki ilişki yapısını pekiştirerek hukuki anlamda da destek
alabilecekleri “aile buluşma noktaları” gibi hizmet birimleri oluşturulması,
– Bu hizmetler hakkında hakim ve avukatların gerekirse özel eğitimlerle
bilgilendirilmelerinin sağlanması,
– Boşanma aşamasına gelmiş çiftler arasında uzlaşı sağlanması veya boşanmanın
en az hasarla atlatılmasını sağlamak üzere pek çok ülkede yer alan “boşanma” ya
da “aile arabuluculuğu” sisteminin ülkemizde de hayata geçirilmesi için Adalet
Bakanlığınca yürütülmekte olduğu memnuniyetle izlenen hukuki alt yapı
çalışmalarının tamamlanarak bu sistemin ülkemizde de işler hale getirilmesi,
– Velayet hakkının kötüye kullanılması halinde bunun velayetin değiştirilme
sebebi olduğunun Kanunda açıkça düzenlenmesi,
– Çocuğun icra sisteminden çıkarıldığı yeni bir sistem kurgusuna yönelik mevzuat
düzenlemelerinin yapılması,
– Velayet sahibi tarafın çocuğunu bu merkeze de getirmemesi halinde IIK’da
yer alan “tazyik hapsi” gibi “çocuğun yararına” uygun olmayan, uygulamada yer
bulmadığı için işlevsel de olmayan bir yaptırım yerine caydırıcı niteliği olacak,
terditli olarak artan, “zorunlu eğitim ve danışmanlık tedbiri” verilmesi ya da
“kamuya yararlı hizmette çalışma” gibi daha farklı yaptırımlar getirilmesi,
438 2017 YILLIK RAPOR