Page 566 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 566
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
◊ Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek
süre istenmemesi durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.
◊ Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla
uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zemininin
mümkün olmadığı durumlarda ise bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit
edilmesi halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.
◊ Kuruma yapılan şikâyet başvurularının Kurumun çabalarıyla, girişim
ve görüşmeleri sonucu şikâyet konusu ihtilafın çözüme kavuşturulması
sonucunda “karar verilmesine yer olmadığına dair karar” verilmektedir. Bu
durumun niteliğini belirleyecek karar çeşidinin hem istatistiklere yansıması
hem de Kurumun yapmış olduğu hizmetlerin doğru ifade edilmesi
amacıyla “dostane çözüm kararı” şeklinde karara dönüştürülmesi olumlu
değerlendirilmektedir.
◊ İdarelerin tavsiye kararlanın uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının
nedenlerinin başında “kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi”
gelmektedir. Özellikle ilgili idare ve kamu görevlisinin hukuki, cezai, mali
veya idari anlamda sorumluluğunun doğabileceği endişesi ve bürokratik
yapı ile uzlaşma kültürünün etkinleşememesi, kararların uygulanmasını
engellemektedir.
◊ Özellikle mali sonuçlan olacak durumlarda, kamu görevlileri Sayıştay
denetimi, soruşturma geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt
gösterebilmektedir.
◊ Sayıştay denetçisi, müfettiş ya da hiyerarşik amirin; kararın uygulanması
sonrasında yaptığı denetimde, hukuken yoruma açık kimi bazı durumlarda
Kurumun görüşüne katılmasa dahi, salt Kurum kararının uygulanması
sonucunda işlem tesis edilmesi nedeniyle karan uygulayanlar hakkında
adli, mali ya da disiplin yönünden herhangi bir işlem tesis etmemesi
gerekmektedir.
◊ Kurumun uyulmayan tavsiye kararları hususunda ilgili kamu kuruluşları
yetkilileriyle bir araya gelinmesini, önerilen çözümün neden uygulanmadığının
ele alınması, karşılıklı fikir alış verişiyle diğer çözüm yollan üzerinde
değerlendirmelerde bulunulması faydalı olacaktır.
◊ Kurum, milletin sesinin ve mağduriyetlerinin güçlü bir şekilde idareye
iletmesinde araçtır. Kurumun kararlarına uymayan idarelerin ifşa edilmesi
566 2017 YILLIK RAPOR