Page 71 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 71

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


              A.  ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ

              Kamu  yönetiminin  dünyada  ve  ülkemizdeki  değişme  ve  gelişmelere  paralel  olarak  yeniden
              yapılandırılması ihtiyacı, her geçen gün artarak devam etmektedir. Bu nedenle, kamu hizmetleriyle
              ilgili Devlet görevlerinin yeniden değerlendirilmesi ve halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en
              aza indirecek bir yönetim anlayışının yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.

              Yönetim-birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözümü amacıyla;
              yargının katı işleyiş kurallarına bağlı oluşu ve zaman alıcı işlemesi gerçeği karşısında, yönetimi
              yargı  dışında  denetleyen  ama  yönetime  de  bağlı  olmayan  bir  denetim  sistemi  ihtiyacı  ortaya
              çıkmıştır.

              İdarenin denetiminde klasik  yöntemler olarak kabul edilen, idarenin idari makamlarca denetimi
              (idari denetim), yasama organınca yapılan denetim (siyasal denetimi), yargı organları tarafından
              yapılan  denetim  (yargı  denetimi)  ve  kamuoyu  denetimi  gibi  denetim  mekanizmaları,  etkili  ve
              sağlıklı denetim yapılmasında yetersiz kalmaktadır. Günümüzde idarenin denetiminde, geleneksel
              denetim mekanizmalarının eksikliklerini gidermek ve bireylerin haklarının daha işlevsel bir şekilde
              korunabilmesi için maliyetsiz, basit, direkt, pratik, hızlı işleyiş sağlayacak kurumlar oluşturulmaya
              başlanmıştır.  Bu  kapsamda,  idare  ile  vatandaş  arasında  bir  arabuluculuk  görevi  bulunan
              Ombudsman, diğer denetim usullerinin eksikliklerini tamamlayıcı bir rol de üstlenmektedir.

              Aslında  Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  yaygın  adıyla  “Ombudsmanlık”  müessesesinin,  faaliyete
              geçmesi  ülkemizin  kökleriyle  kucaklaşmasından  başka  bir  şey  değildir.  Zira  Ombudsmanlık,
              Osmanlı İmparatorluğundan çıkmış ve Avrupa’ya yayılmış bir uygulama olma niteliğine haizdir.
              Günümüzde adalete ulaşmaya çalışan tarafların, uyuşmazlıklarının çözümünde, aşırı yoğun çalışan
              hâkimler, savcılar, avukatlar ve mahkeme teşkilatıyla karşılaşması, uyuşmazlığının çözümü için
              mahkemelere bedel ödemesi ve ödenen bedellerin giderek artması; ayrıca yargılama sürecinin çok
              uzun  yıllara  sirayet  etmesi  ve  bu  bağlamda  adalete  ulaşmada  yaşanan  gecikme;  adalete  güven
              noktasında bazı olumsuzlukları da beraberinde getirebilmektedir.

              Adli makamlara başvuru, hukuki bilgiye ulaşma ya da dava açma süreçlerinde zaman darlığı ve
              ekonomik kaygılar ya da genel olarak yoksulluk, eğitim ve gündelik hayata katılımda deneyimlenen
              eşitsizlik,  kişilerin  adalete  kolay  erişimini  olumsuz  etkileyebilmektedir.  Benzer  şekilde  bazı
              dezavantajlı grupların da adalete erişim konusunda ek zorluklar yaşaması mümkündür. Bir başka
              değişle  yaşlı,  engelli,  kadın  ya  da  çocukların  adalete  erişim  süreçlerinde  daha  çok  engelle
              karşılaşmaları da söz konusu olabilmektedir.

              Kurulduğu  günden  bu  yana  etkin  bir  şikâyet  mekanizması  oluşturulması  çalışmalarını  yapan
              Kurumumuz 2017 yılında da bu yönde birçok yeniliğe imza atmak suretiyle “hak arama hürriyeti”
              ve onunla bağlantılı hakların öznesi kabul edilecek kişilerin, bir hak öznesi olarak, bu konumlarının
              “güçlendirilmesi” bağlamında adalete kolay erişimin tesisinde önemli görevler yerine getirmektedir.

              Kurumumuzca  oluşturulan  şikâyet  mekanizması  ve  şikâyet  inceleme  süreçlerinin  özellikleri  şu
              şekilde sıralanabilir:
                     ◊  İdarenin  işlem  ve  eylemleri  ile  tutum  ve  davranışı  sonucu  hak  ve  özgürlükleri  veya
              menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kuruma başvuruda bulunabilmektedirler.
                     ◊ Çocuk hakları, insan hakları, kadın hakları ve toplumun genelini ilgilendiren konularda
              menfaat ihlali şartı da aranmamaktadır.



                   2018  6 AYLIK FAALİYET RAPORU
           70
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76