Page 618 - kdk_yillik_rapor2018
P. 618
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yerleşmesine toplumun engelli, çocuk ve kadın gibi mağdur kesimlerinin sorunlarına
çözüm bulunmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Nitekim AB İlerleme
Raporlarında da bu hususa sıkça değinilmektedir.
Bilgi ve Belge Taleplerine Olumsuz Yaklaşan veya Gecikmeli Bilgi ve Belge
Veren İdarelere Yaptırım Uygulanması
Kurumun şikâyet başvurularını 6 ay içerisinde sonuçlandırması esastır. Başvuruların
süresi içerisinde sonuçlanması ve vatandaşın mağduriyetine yol açılmaması için kamu
kurumlarının bilgi ve belge taleplerine süresinde cevap verilmesi gerekmektedir. Bu
bağlamda Kurumla işbirliğine yanaşmayan veya bilgi ve belge taleplerine 30 gün
içerisinde dönüş yapmayan idarelerin sorumluları hakkında yasal yaptırım getirilmesinin
uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Tavsiye Kararlarına Uyumda Dünya Standartlarının Yakalanması
Kurumumuzun Tavsiye Kararlarına uyum oranı 2013 yılında %20’lerde seyrederken,
2017 yılı itibariyle %65'e, 2018 yılında da %70’e ulaşmıştır. Avrupa Ombudsmanlık
Kurumlarında bu oran %80’ler civarındadır. Tavsiye Kararlarına uymama gerekçelerinin
ardında bürokratların risk almaktan çekinmesi, idarelerin en üst düzeydeki yetkililerine
kararların sunulmaması ve bürokratların mali veya hukuki sorumluluk altına
girebilecekleri endişesi yatmaktadır. Bu kapsamda mali veya idari denetimlerde Kurum
Kararlarının uygulanması nedeniyle idarecilere herhangi bir sorumluluk yüklenmemesi
ve Kararların Kurumların üst yönetimi tarafından değerlendirilmesinin yasal altyapıya
kavuşturulması Kurumumuza güç katacaktır.
Kuruma Başvuruda Bulunabilmek İçin Katı Olarak Düzenlenen İdari
Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartının Esnetilmesi
6328 sayılı Kanunda, Kuruma başvuruda bulunulabilmesi için, 06/01/1982 tarihli ve
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile özel
kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi zorunluluğu çok katı
bir şekilde düzenlenmiştir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular, ilgili
kuruma gönderilmektedir. Bu durum başvurunun nihai olarak sonuçlandırılmasını
geciktirmektedir. Bu kapsamda Kurum Kanununda düzenleme yapılarak idari başvuru
yollarının tüketilmesi hususunun esnetilmesinin, en azından idari yargıda dava
açabilmek için ihtiyari olan idari başvuru yollarının Kuruma başvurmak için de ihtiyari
hale getirilmesinin olumlu yansımalarının olacağı değerlendirilmektedir.
Personelin Statüsünün Güçlendirilmesi
Şikâyet sayısının önceki yıllara oranla 2017 ve 2018 yıllarında üç kat arttığı ve
önümüzdeki yıllarda daha da artarak devam edeceği göz önüne alındığında, yasal
düzenlemeyle Kurumun uzman, uzman yardımcısı ve diğer personel ihtiyacının
giderilmesi ile personelin mevcut statüsünün güçlendirilmesinin Kuruma katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
2018 YILLIK RAPOR 617