Page 618 - kdk_yillik_rapor2018
P. 618

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yerleşmesine toplumun engelli, çocuk ve kadın gibi mağdur kesimlerinin sorunlarına
               çözüm bulunmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Nitekim AB İlerleme
               Raporlarında da bu hususa sıkça değinilmektedir.
                     Bilgi ve Belge Taleplerine Olumsuz Yaklaşan veya Gecikmeli Bilgi ve Belge
                     Veren İdarelere Yaptırım Uygulanması
               Kurumun  şikâyet  başvurularını  6  ay  içerisinde  sonuçlandırması  esastır.  Başvuruların
               süresi içerisinde sonuçlanması ve vatandaşın mağduriyetine yol açılmaması için kamu
               kurumlarının bilgi ve belge taleplerine süresinde cevap verilmesi gerekmektedir. Bu
               bağlamda Kurumla işbirliğine yanaşmayan veya bilgi ve belge taleplerine 30 gün
               içerisinde dönüş yapmayan idarelerin sorumluları hakkında yasal yaptırım getirilmesinin
               uygun olacağı değerlendirilmektedir.
                     Tavsiye Kararlarına Uyumda Dünya Standartlarının Yakalanması

               Kurumumuzun Tavsiye Kararlarına uyum oranı 2013 yılında %20’lerde seyrederken,
               2017 yılı itibariyle %65'e, 2018 yılında da %70’e ulaşmıştır. Avrupa Ombudsmanlık
               Kurumlarında bu oran %80’ler civarındadır. Tavsiye Kararlarına uymama gerekçelerinin
               ardında bürokratların risk almaktan çekinmesi, idarelerin en üst düzeydeki yetkililerine
               kararların sunulmaması ve bürokratların mali veya hukuki sorumluluk altına
               girebilecekleri endişesi yatmaktadır. Bu kapsamda mali veya idari denetimlerde Kurum
               Kararlarının uygulanması nedeniyle idarecilere herhangi bir sorumluluk yüklenmemesi
               ve Kararların Kurumların üst yönetimi tarafından değerlendirilmesinin yasal altyapıya
               kavuşturulması Kurumumuza güç katacaktır.
                     Kuruma Başvuruda Bulunabilmek İçin Katı Olarak Düzenlenen İdari
                     Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartının Esnetilmesi

               6328 sayılı Kanunda, Kuruma başvuruda bulunulabilmesi için, 06/01/1982 tarihli ve
               2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile özel
               kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi zorunluluğu çok katı
               bir şekilde düzenlenmiştir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular, ilgili
               kuruma gönderilmektedir. Bu durum başvurunun nihai olarak sonuçlandırılmasını
               geciktirmektedir. Bu kapsamda Kurum Kanununda düzenleme yapılarak idari başvuru
               yollarının tüketilmesi hususunun esnetilmesinin, en azından idari yargıda dava
               açabilmek için ihtiyari olan idari başvuru yollarının Kuruma başvurmak için de ihtiyari
               hale getirilmesinin olumlu yansımalarının olacağı değerlendirilmektedir.
                     Personelin Statüsünün Güçlendirilmesi
               Şikâyet sayısının önceki yıllara oranla 2017 ve 2018 yıllarında üç kat arttığı ve
               önümüzdeki yıllarda daha da artarak devam edeceği göz önüne alındığında, yasal
               düzenlemeyle  Kurumun  uzman,  uzman  yardımcısı  ve  diğer  personel  ihtiyacının
               giderilmesi ile personelin mevcut statüsünün güçlendirilmesinin Kuruma katkı
               sağlayacağı düşünülmektedir.





                                                                        2018 YILLIK RAPOR  617
   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623