Page 62 - kdk_yillik_rapor2018
P. 62
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca verilen incelenemezlik karar oranlarının yüksekliğinin başlıca sebepleri
arasında, Kurumumuza yapılan başvurularda menfaat ihlali koşulunun aranması,
görev alanına girmeyen başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme
çabası ve yargı organlarınca incelemesi devam eden veya sonuçlandırılmış başvuruların
Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.
Diğer taraftan Avrupa ülkeleri Ombudsmanlık Kurumlarının başvuruları inceleme
oranları Kurumumuzla karşılaştırıldığında, Kurumumuzun Avrupa ülkelerine göre
başvuruları inceleme oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise
çok daha düşük olduğu görülmektedir. Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle,
incelenemeyen dosyalar başvurucusuna iade edilirken, incelenebilir dosyalar ise kabul
edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
-İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %7 dir.
- Finlandiya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 6.256 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %18 dir.
-İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 24.750 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %9 dur.
- Avrupa Ombudsmanlığının 2017 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan
15.837 adet başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık % 3 tür.
Kurumumuzca verilen Gönderme Kararlarının oranının yüksek olmasının sebebi ise
6328 sayılı Kurum Kanunumuzda, idari başvuru yollarının tüketilmesinin şikâyet
başvurularının incelenebilmesi için zaruri bir şart olarak düzenlenmiş olmasından
kaynaklanmaktadır.
Kurum tarafından verilen kararların türleri itibari ile sayısı ve yüzdelik dağılımı aşağıda
sunulmaktadır.
2018 YILLIK RAPOR 61