Page 5 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 5

ÖNSÖZ



                                                    Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  2010  yılında  gerçekleştirilen
                                                    referandum sonucunda Anayasal bir kurum olarak öngörülmüş;
                                                    6328 sayılı Kanunun 29/06/2012 tarihli ve 28338 sayılı Resmi
                                                    Gazetede  yayımlanması  ile  birlikte  Türkiye  Büyük  Millet
                                                    Meclisi  Başkanlığına  bağlı  olarak  kurulmuş  ve  idarenin  her
                                                    türlü  eylem  ve  işlemleri  ile  tutum  ve  davranışlarını;  insan
                                                    haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka, hakkaniyete ve
                                                    iyi  yönetim  ilkelerine  uygunluk  yönlerinden  incelemek,
                                                    araştırmak ve önerilerde bulunmak ile görevlendirilmiştir.

                                                    Kurum,  başvuruların  kabul  edilmeye  başlandığı  29/03/2013
                                                    tarihinden itibaren ise, 6328 sayılı Kanun ile kendisine verilen
              görevleri yerine getirmektedir. Öyle ki yaklaşık yedi yıllık geçmişi ile Türkiye’nin en genç ve dinamik
              kurumlarından biri olan Kamu Denetçiliği Kurumu, kamu yönetiminin iyileştirilmesi, insan haklarının
              güçlendirilmesi  ve  hak  arama  kültürünün  geliştirilmesi  için  üstün  bir  gayretle  faaliyetlerini
              sürdürmektedir. Her yıl bir önceki yıla göre daha başarılı göstergeler elde edilmesi ise bu çabanın bir
              sonucudur.

              Başvuru  sayılarına  bakıldığında,  Kuruma  2019  yılının  ilk  altı  ayında  toplam  10.712  adet  şikâyet
              başvurusu yapıldığı görülmektedir. 1 Ocak-30 Haziran 2019 döneminde yapılan başvuruların 1 Ocak-
              30 Haziran 2018 dönemindeki başvurularla dönemsel karşılaştırılması yapıldığında ise, %24,79’luk bir
              artış yaşandığı gözlemlenmektedir. 30/06/2017 tarihine kadar yapılan bu başvurular ile 2018 yılından
              devreden 4.032 adet başvurunun ise %81,98’inin sonuçlandırıldığı; kalan 2.657 adet başvurunun ise
              yasal inceleme süreci içerisinde değerlendirilmesine devam edildiği görülmektedir.

              Kuruma yapılan nitelikli başvuruların artması ile birlikte verilen tavsiye karar sayısında da ciddi bir artış
              yaşanmıştır. Buna göre, 2018 yılı ilk altı aylık dönemde 282 adet olan tavsiye kararı, 2019 yılının aynı
              döneminde  %65,96’lık ciddi  bir artış ile 468’e ulaşırken; yine ret kararlarında %37,54’lük ve
              kısmen tavsiye kısmen ret kararlarında %104,11’lik bir oranda artış olmuştur.

              Kurumun kamuoyundaki tanınırlığı ve bilinirliğinin artması, idare ile kurulan yapıcı diyalog ve verdiği
              isabetli kararlar neticesinde uyum oranında da büyük bir artış yaşanmıştır. Kurumumuzun şikâyetleri
              almaya başladığı 2013 yılında %20, 2014 yılında %39, 2015 yılında %37, 2016 yılında %42 ve 2017
              yılında 23 puanlık gibi ciddi bir artış ile %65 olarak gerçekleşen uyum oranı, 2018 yılında %70’e ve
              2019 yılının ilk altı ayında %77’lere ulaşmıştır.

              Kuruma  yapılan  başvuruların  yanı  sıra,  çağrı  merkezi  gibi  çalışan  bilgilendirme  sistemi  vasıtasıyla
              Kuruma veya İstanbul Bürosuna yüz yüze görüşme talebi kapsamında bizzat gelen, telefon vasıtasıyla
              ulaşan veya bilgi edinme yolu ile başvuran bireylere sağlanan hizmet de Kurumun başarısını ortaya
              koymak açısından oldukça önemlidir. Buna göre, 2019 yılının ilk altı ayında, toplam 20.249 telefon
              görüşmesi, 1.809 adet yüz yüze görüşme, e-posta yoluyla yapılan 730 adet bilgi edinme başvurusu,
              4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 71 adet başvuru, Ombudsmanlık Halkla
              Buluşuyor  Bölgesel  Toplantıları,  İl  Çalışma  Ziyaretleri,  İlköğretim  ve  Liselerle  Buluşmalarda,
              Üniversite Konferansları ile Uluslararası Alanda Hak Arama Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında



                                                                                                                4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10