Page 5 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 5
ÖNSÖZ
Kamu Denetçiliği Kurumu, 2010 yılında gerçekleştirilen
referandum sonucunda Anayasal bir kurum olarak öngörülmüş;
6328 sayılı Kanunun 29/06/2012 tarihli ve 28338 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanması ile birlikte Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulmuş ve idarenin her
türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan
haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka, hakkaniyete ve
iyi yönetim ilkelerine uygunluk yönlerinden incelemek,
araştırmak ve önerilerde bulunmak ile görevlendirilmiştir.
Kurum, başvuruların kabul edilmeye başlandığı 29/03/2013
tarihinden itibaren ise, 6328 sayılı Kanun ile kendisine verilen
görevleri yerine getirmektedir. Öyle ki yaklaşık yedi yıllık geçmişi ile Türkiye’nin en genç ve dinamik
kurumlarından biri olan Kamu Denetçiliği Kurumu, kamu yönetiminin iyileştirilmesi, insan haklarının
güçlendirilmesi ve hak arama kültürünün geliştirilmesi için üstün bir gayretle faaliyetlerini
sürdürmektedir. Her yıl bir önceki yıla göre daha başarılı göstergeler elde edilmesi ise bu çabanın bir
sonucudur.
Başvuru sayılarına bakıldığında, Kuruma 2019 yılının ilk altı ayında toplam 10.712 adet şikâyet
başvurusu yapıldığı görülmektedir. 1 Ocak-30 Haziran 2019 döneminde yapılan başvuruların 1 Ocak-
30 Haziran 2018 dönemindeki başvurularla dönemsel karşılaştırılması yapıldığında ise, %24,79’luk bir
artış yaşandığı gözlemlenmektedir. 30/06/2017 tarihine kadar yapılan bu başvurular ile 2018 yılından
devreden 4.032 adet başvurunun ise %81,98’inin sonuçlandırıldığı; kalan 2.657 adet başvurunun ise
yasal inceleme süreci içerisinde değerlendirilmesine devam edildiği görülmektedir.
Kuruma yapılan nitelikli başvuruların artması ile birlikte verilen tavsiye karar sayısında da ciddi bir artış
yaşanmıştır. Buna göre, 2018 yılı ilk altı aylık dönemde 282 adet olan tavsiye kararı, 2019 yılının aynı
döneminde %65,96’lık ciddi bir artış ile 468’e ulaşırken; yine ret kararlarında %37,54’lük ve
kısmen tavsiye kısmen ret kararlarında %104,11’lik bir oranda artış olmuştur.
Kurumun kamuoyundaki tanınırlığı ve bilinirliğinin artması, idare ile kurulan yapıcı diyalog ve verdiği
isabetli kararlar neticesinde uyum oranında da büyük bir artış yaşanmıştır. Kurumumuzun şikâyetleri
almaya başladığı 2013 yılında %20, 2014 yılında %39, 2015 yılında %37, 2016 yılında %42 ve 2017
yılında 23 puanlık gibi ciddi bir artış ile %65 olarak gerçekleşen uyum oranı, 2018 yılında %70’e ve
2019 yılının ilk altı ayında %77’lere ulaşmıştır.
Kuruma yapılan başvuruların yanı sıra, çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme sistemi vasıtasıyla
Kuruma veya İstanbul Bürosuna yüz yüze görüşme talebi kapsamında bizzat gelen, telefon vasıtasıyla
ulaşan veya bilgi edinme yolu ile başvuran bireylere sağlanan hizmet de Kurumun başarısını ortaya
koymak açısından oldukça önemlidir. Buna göre, 2019 yılının ilk altı ayında, toplam 20.249 telefon
görüşmesi, 1.809 adet yüz yüze görüşme, e-posta yoluyla yapılan 730 adet bilgi edinme başvurusu,
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 71 adet başvuru, Ombudsmanlık Halkla
Buluşuyor Bölgesel Toplantıları, İl Çalışma Ziyaretleri, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda,
Üniversite Konferansları ile Uluslararası Alanda Hak Arama Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında
4