Page 44 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 44
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Nitekim 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 74 üncü maddesi ile anayasal
bir kurum haline gelmesinin ardından idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarını incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak amacıyla 6328 sayılı Kanunla
kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu da aynı şekilde idarelerce yürütülen hizmetlerin gerçek
ve tüzel kişilere sunumunda zaman zaman yaşanan aksaklık ve anlaşmazlıkları etkin ve hızlı
bir şekilde çözüme kavuşturarak hem Türkiye Büyük Millet Meclisi adına yapmakta olduğu
denetim görevini yerine getirmekte, hem de tüm dünyada olduğu gibi olması gereken
saygınlık ve güvenilirliği idareler ve kişiler nezdinde daha da güçlendirmektedir.
2019 yılında “Kamu Denetçilerinin İş Bölümüne İlişkin Yönerge” uyarınca Denetçiliğimizde
“Mahalli idarelerce yürütülen hizmetler” ana başlığı altında ağırlıklı olarak imar işlem ve
uygulamalarına, ruhsat iş ve işlemlerine, altyapı hizmetlerine, toplu taşıma hizmetlerine,
su hizmetlerine, belediyelerce salınan vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklere,
belediyelerin kentsel dönüşüm uygulamalarına, otopark hizmetleri ile trafik düzeni ve yaya
güvenliğinin sağlanmasına, katı atık yönetimine, zabıta hizmetlerine, çevre düzenlemesine,
“Ekonomi maliye ve vergi” ana başlığı altında ağırlıklı olarak vergi işlemlerine, mali suçlar
ve kaçakçılığa, kamu alacakları ve borçlarına, kamunun ihale iş ve işlemlerine, bankacılık
işlemlerine, sermaye piyasalarına, sigortacılık işlemlerine, “Ulaştırma, basın ve iletişim”
alanında ise ağırlıklı olarak karayolu, demiryolu ve deniz taşımacılığına, basın yayın
organlarına, genel ve yerel yayınlara, medya hizmet sağlayıcılarına, elektronik haberleşme
ve bilişim hizmetlerine, ulaştırma, basın ve iletişim alanında tüketicilerin yaşadığı sorunlara
yönelik başvurular ele alınmıştır.
Denetçiliğimiz tarafından bu başvurular hukuka ve hakkaniyete uygunluk ile iyi yönetim
ilkeleri yönlerinden araştırılarak titizlikle incelenmiş, her başvuru sahibine olumlu veya
olumsuz mutlaka dönüş yapılmış, inceleme ve araştırma sonucunda aksaklık görülen
alanlarda ilgili idarelere önerilerde bulunulmuştur. Bir yandan kamu idarelerinin takdir
hakkı gözetilirken, diğer yandan vatandaşların talep ve hakları devlet katında korunmaya
çalışılmıştır. Bu anlamda 2019 yılında Denetçiliğimize yapılan başvuruların önemli bir
kısmı idarelere yönelik verilen tavsiye önerilerimiz, dostane çözüm tekliflerimiz ile idari
başvuru yollarının tüketilmediği gerekçesiyle verilen gönderme kararlarımız sonucunda
şikâyetçiler lehine sonuçlandırılmıştır.
Bu sene 7 ncisi hazırlanarak TBMM’ye sunulan ve kamuoyu ile de paylaşılan 2019 Yıllık
Raporumuz geçmişteki Yıllık Raporlarımız gibi Kamu Denetçiliği Kurumunun hem
TBMM adına yapmakta olduğu denetim görevinin hem de kamu idareleri ile toplum
nezdinde kazandığı saygı ve güven ile toplumda oluşturduğu memnuniyetin bir yansıması
niteliğindedir.
Bu vesile ile 2019 Yıllık Raporunun hazırlanmasında emeği geçen bütün çalışma
arkadaşlarıma teşekkür eder, hazırlanmış olan bu Yıllık Raporumuzun kişilerin hak arama
kültürlerini daha da geliştirmesine, idarecilerimizin topluma sunulan hizmetlere ilişkin
aldıkları kararlarda daha hakkaniyetli karar almalarına ve iyi yönetim ilkelerine daha uygun
davranmalarına katkı sağlamasını temenni ederim.
Av. Hüseyin YÜRÜK
Kamu Denetçisi
2019 YILLIK RAPOR 43