Page 13 - 2020_Performans_Programi
P. 13

T.C. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU





                      Ayrıca Kurumumuz, hak arama yollarının etkin bir şekilde tanıtılması ve toplumdaki haklar
                   kültürünün kökleştirilmesi rolünü etkin bir şekilde üstlenmektedir. Bu doğrultuda Kurumumuz
                   bir taraftan temel hak ve hürriyetlerin geniş kitleler nezdinde bilinilirliğini artırmayı hedeflerken,
                   diğer taraftan, kamu denetçisine başvurma hakkı başta olmak üzere, tüm hak arama yollarının
                   kamuoyuna tanıtılmasına çabalamaktadır. Bu durum, hak arama kültürünün toplumda
                   yaygınlaşması sonucunu doğuracak ve böylece Kamu Denetçiliği Kurumunun da tanınmasına
                   olumlu yönde katkı sunacaktır. Ayrıca ücretsiz ve kolay başvuru imkânı sunan Kurumumuzun hak
                   arama kültürünün gelişmesine yönelik faaliyetleri, yargı mercilerinin iş yükünü azaltmaktadır.
                      Kurumumuz,  başvuruların  kabul  edilmeye  başlandığı  29/03/2013  tarihinden  itibaren  ise,
                   6328 sayılı Kanun ile kendisine verilen görevleri yerine getirmektedir. Öyle ki yaklaşık yedi yıllık
                   geçmişi ile Türkiye’nin en genç ve dinamik kurumlarından biri olan Kamu Denetçiliği Kurumu,
                   kamu yönetiminin iyileştirilmesi, insan haklarının güçlendirilmesi ve hak arama kültürünün
                   geliştirilmesi için üstün bir gayretle faaliyetlerini sürdürmektedir. Her yıl bir önceki yıla göre daha
                   başarılı göstergeler elde edilmesi ise bu çabanın bir sonucudur.
                      Başvuru  sayılarına  bakıldığında,  Kuruma  13  Ekim  2019  tarihi  itibariyle  toplam  16.224  adet
                   şikâyet başvurusu yapıldığı görülmektedir. 1 Ocak-13 Ekim 2019 döneminde yapılan başvuruların
                   1 Ocak-13 Ekim 2018 dönemindeki başvurularla dönemsel karşılaştırılması yapıldığında ise,
                   %33,52’lik bir artış yaşandığı gözlemlenmektedir. 13/10/2019 tarihine kadar yapılan bu başvurular
                   ile 2018 yılından devreden 4.032 adet başvurunun ise %86,87’sinin sonuçlandırıldığı; kalan
                   2.659 adet başvurunun ise yasal inceleme süreci içerisinde değerlendirilmesine devam edildiği
                   görülmektedir. Bu dönemde sonuçlandırılan dosya sayısı 17.597’dir.
                      Kuruma yapılan nitelikli başvuruların artması ile birlikte verilen tavsiye kararı sayısında da ciddi
                   bir artış yaşanmıştır. Buna göre, 2018 yılı Ocak-13 Ekim döneminde 618 adet olan tavsiye kararı,
                   2019 yılının aynı döneminde %60,5’lik ciddi bir artış ile 992’ye ulaşırken; yine ret kararlarında
                   %38,02’lik bir artış olmuştur.
                      Kurumun kamuoyundaki tanınırlığı ve bilinirliğinin artması, idare ile kurulan yapıcı diyalog ve
                   verilen isabetli kararlar neticesinde uyum oranında da büyük bir artış yaşanmıştır. Kurumumuzun
                   şikâyetleri almaya başladığı 2013 yılında %20, 2014 yılında %39, 2015 yılında %37, 2016 yılında
                   %42 ve 2017 yılında 23 puanlık gibi ciddi bir artış ile %65 olarak gerçekleşen uyum oranı, 2018
                   yılında %70’e ve 2019 yılının ilk on ayında %76’lara ulaşmıştır.
                      Kuruma  yapılan  başvuruların  yanı  sıra,  çağrı  merkezi  gibi  çalışan  bilgilendirme  sistemi
                   vasıtasıyla Kuruma veya İstanbul Bürosuna yüz yüze görüşme talebi kapsamında bizzat gelen,
                   telefon vasıtasıyla ulaşan veya bilgi edinme yolu ile başvuran bireylere sağlanan hizmet de
                   Kurumun başarısını ortaya koymak açısından oldukça önemlidir. Buna göre, 2019 yılında Ekim ayı
                   itibariyle toplam 31.038 telefon görüşmesi, 3.916 adet yüz yüze görüşme, e-posta yoluyla yapılan
                   712 adet bilgi edinme başvurusu, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan
                   523 adet başvuru, Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları, İl Çalışma Ziyaretleri,
                   İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konferansları ile Uluslararası Alanda Hak Arama
                   Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüz yüze gerçekleştirilen yaklaşık 5.600 adet görüşme
                   de dâhil toplam 41.789 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.
                      Başvuruya ilişkin bu süreçlerin yanında Kurumun hak arama kültürünü geliştirmek adına
                   yaptığı faaliyetler de oldukça değerlidir. Zira Kurum yılın ilk on aylık döneminde yurt içinde ve
                   yurt dışında “hak arama kültürünün yaygınlaştırılması” için toplantılar, konferanslar, çalıştaylar,
                   seminerler, yurt dışı ziyaretleri ve diğer tanıtım faaliyetleri ile yoğun bir çalışma dönemi geçirmiştir.
                      Öncelikle üniversitelerde öğrenciler arasında hukuk, adalet, insan hakları ve hakkaniyet
                   anlayışını geliştirmek adına bugün itibariyle 100 adet üniversitede ombudsmanlık topluluğu







                    2020
               14   PERFORMANS
                    PROGRAMI
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18