Page 173 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 173
Kamu Denetçiliği Kurumu, etkin bir şikâyet mekanizmasıyla idarelerin hukuka ve hakkaniyete
aykırı uygulamalarına karşı bireyi korumak ve kamu hizmetlerinin insan hakları ile iyi yönetim
ilkeleri çerçevesinde yürütülmesine katkı sağlamak misyonu ile yedi yılı aşkın bir süredir
faaliyetlerini yürütmektedir.
Bu yedi yıllık sürece bakıldığında; özellikle hak arama kültürünün yaygınlaştırılması maksadıyla
girişilen faaliyetler sonucunda bireyler nezdinde başlarda çok düşük olan Kurum tanınırlığı ve
bilinirliği üst seviyelere kadar çıkarılmıştır. Bunun için öncelikle, Kurumumuza yapılan her bir
başvuru titizlikle incelenmiş ve kararlarımız ayrıntılı bir şekilde kaleme alınmıştır. Yine
Kurumumuza ulaşarak sıkıntılarını ileten kişilere hukuki yardımda bulunularak yol gösterilmiştir.
İlave olarak, başta “Ombudsman Halkla Buluşuyor” temalı toplantılar olmak üzere her fırsatta
bireyler ile bir araya gelinerek sorunlarının çözümüne katkıda bulunulmuştur. Böylece vatandaşın
yanında ve vatandaş odaklı çalışan bir kurum olduğu gösterilmekle tanınırlığımız artmıştır.
Ayrıca üniversiteli öğrencilere yönelik konferanslar verilmesi ve üniversite topluluklarının
kurulmasının teşvik edilmesi aracılığıyla genç neslin hak arama kültürünün gelişmesine katkıda
bulunulmaya çalışılmıştır. Yine okullara gerçekleştirilen ziyaretler, yarışma programları gibi
uygulamalar ile ortaokul ve ilkokul öğrencilerine de ulaşılmıştır.
Bununla birlikte, her geçen yıl artan başvuru, verilen kararlar ve karşılıklı ziyaretler vasıtasıyla
kamu kurum ve kuruluşlarıyla iyi ilişkiler kurulmuştur. Medya ve sivil toplum kuruluşları ile iş
birliği ve fikir alış verişine dayalı bağlantılar tesis edilmiştir.
Tüm bu faaliyetler sonucunda, sekizinci yılında Kamu Denetçiliği Kurumu, Türkiye’nin en etkin ve
etkili mekanizması haline gelerek kuruluş dönemini ardında bırakmıştır.
Kurumumuzun 2020 yılının ilk yarısında gerçekleştirdiği faaliyetlere ve gelişmelere bakıldığında
ise;
Kurumumuza 2020 yılının ilk altı ayında 76.281 başvuru yapılmıştır. 2013-2019
yılları arasında toplam başvuru sayısı ise 80.535’tir. Bu artışta, 3 kamu bankasının
verdiği temel destek kredilerine ilişkin yapılan 67.481 adet başvurunun etkisi
büyüktür.
Kurumumuz, Devletle vatandaş arasındaki uyuşmazlıklarda arabuluculuk ve
uzlaşma usulleriyle mahkemesiz barışçı çözüm yolu bulmaktadır. Bu kapsamda
1.411 adet başvuru idare ile vatandaş arasında uzlaşı sağlamak suretiyle dostane
yollarla çözüme kavuşturulmuştur.
Yine 2020 yılının ilk altı ayında 53.922 adet tavsiye kararı verilmiştir. Tavsiye
Kararı verilmiştir. Tavsiye Kararlarımızın etkin takibi sağlanmaya çalışılmıştır.
Tavsiye kararlarımıza uyum oranı 2013 yılında %20 olarak gerçekleşmişken; 2017
yılında %65’e, 2018 yılında %70’e, 2019 yılında ise %75’e yükselmiştir.2020
yılının ilk altı ayı sonu itibariyle ise tavsiye kararlarımıza uyum oranı %80,30’dur.
2020 yılının ilk altı ayında sorunu olan vatandaşlar ile yüz yüze veya telefonla
gerçekleştirilen toplamda 45.835 adet görüşme sonucunda onlara hukuki yardımda
bulunulmuş ve yol gösterilmiştir.
164