Page 189 - KDK
P. 189

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   -  Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere telefon görüşmesi,

                   -  Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan bilgi talepleri,
                   -   4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan bilgi edinme
                     başvurusu
                   -   Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze
                     görüşmeler ile Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları kapsamında,
                     İl Çalışma Ziyaretleri kapsamında, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite
                     Konferanslarında,  Gerçekleştirilen  Video  Konferans  ve  Sosyal  Medya  Canlı
                     Yayınlarında ve Uluslararası Alanda Hak Arama Kültürünün  Yaygınlaştırılması
                     kapsamında yüz yüze gerçekleştirilen görüşmeler dâhil olmak üzere toplam
                     184.758 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.

                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 91.100 adet
                 dostane çözüm, ret ve tavsiye kararımız ve verdiğimiz hukuki yardımlar ile mahkemelerin
                 iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu hizmetlerinin
                 kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
                 yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği
                 şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş
                 yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine
                 vatandaşın katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı
                 olarak ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.

                 Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi
                 de başvuruları incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki
                 hukuka aykırılıkları  tespit  etmesi,  böylece  ileride  yaşanması  muhtemel  hukuka
                 aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
                 değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada, Kurumun amacı bireysel hukuka
                 veya hakkaniyete aykırılıkların giderilmesi olduğu kadar benzer durumda olan bireylere
                 yönelik ihlallerin önlenmesini sağlamaktır. Bu itibarla, Kurumumuzca yapılan inceleme
                 neticesinde verilen kararlar yalnızca başvuruda bulunan tarafı değil; aynı zamanda
                 benzer durumda olan belki on binlerce belki de yüz binlerce kişiyi etkileyebilmektedir.

                 Bu kapsamda Kurum bazen bir meslek grubunun, bazen bir şehrin tamamını
                 ilgilendirecek  bir mevzuda,  bazen de  aynı  durum  nedeniyle  mağduriyet  yaşayan
                 yüzbinlerce kişiyi etkileyen kararlar vermektedir. Bunlara örnek verilecek olursa;
                   -   Çocuk tesliminin icra sisteminden çıkarılması, çocuğun birlikte yaşamayacağı
                     ebeveyni ile sürekli ve düzenli bir ilişki kurabileceği “aile buluşma noktaları/
                     çocuk teslim merkezleri” benzeri birimler ihdas edilmesi konusundaki önerimiz
                     ile boşanmaların sağlıklı bir şekilde yürütülmesi amacıyla “Aile Arabuluculuğu”
                     sisteminin tartışılmasının sağlanması konusundaki önerimiz mahkemelerde açılan
                     on binlerce boşanma davası taraflarını etkilemektedir.



             188 2020 YILLIK RAPOR
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194