Page 32 - KDK
P. 32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ve göçmenlerin bu küresel krizden çok derin etkilendiklerini ve yönetimlerin sorunları
çözmekte aciz kaldıklarına şahit olduk. İnsanların her zaman güvendiği sistemlerin yetersiz
kalması ve idarenin aczi karşısında Ombudsmanlık müessesi bu mağdur insanların
haklarını aradıkları, yardım istedikleri kurumların başında gelmiştir. Ombudsmanlar bu
dönemde ciddi sayılara ulaşan yardım çağrılarını karşılıksız bırakmamış ve tüm güçleri
ile yardıma koşmuşlardır.
Şüphesiz ülkemizi de ilk göründüğü 11 Mart 2020 tarihinden itibaren çok ciddi bir
şekilde etkileyen bu salgın hastalık ve yaygınlaşmasını önlemek amacıyla alınan tedbirler
Kamu Denetçiliği Kurumunun (Ombudsmanlık) sorumluluklarını ciddi şekilde
artırmış ve önemini tekrar ortaya koymuştur. KDK salgın sürecinde vatandaşla devlet
arasında köprü vazifesini aksatmadan büyük bir başarı ile yerine getirmiştir. 2020 yılında
salgın hastalık ile ilgili başvurular sonucu Kurumumuza gelen 90.209 başvuru bunun
en önemli kanıtıdır. 2019 yılında alınan toplam başvurunun 4,5 katından fazla olan
bu başvuru sayısı karşısında Kurumumuz tüm başvuruları süresi içinde ciddiyetle ele
almış ve 68.832 başvuruya tavsiye kararı vermiş, dostane çözümlerle beraber 72 binden
fazla başvuruyu çözüme kavuşturmuştur. Ayrıca kapsamlı bir şekilde hazırladığımız
Türkiye’nin Koronavirüs Hastalığı ile Mücadelesi özel raporu ile devletimizin salgın
hastalıkla mücadelesi raporlaştırıldı.
Tüm bu gelişmelerden dolayı 2020 yıllık raporumuzun temasını "Salgın döneminin zor
şartlarında Kamu Denetçiliği Kurumunun rolü" olarak belirledik.
Türkiye Büyük Millet Meclisine sunduğumuz bu rapor sekizinci yıllık raporumuz oldu.
8 yıl içerisinde Kamu Denetçiliği Kurumu kurumsallaşmasını başarı ile tamamlamış,
ülkemizin genç, dinamik ve etkili bir hak ve adalet arama kurumu olmuştur.
Kurumumuzun kamuoyu ve idareler nezdinde farkındalığının artırılması ile sorun
çözme yeteneğinin gelişmesinde önemli mesafeler kaydedilmiştir. KDK verdiği kararlar
ile milyonlarca vatandaşımızın derdine derman olmuş, idarede iyi yönetim ilkelerinin
yerleşmesini sağlamış, insan haklarının güçlü bir koruyucusu olmuştur. Ayrıca toplumun
önemli sorunları hakkında hazırladığı özel raporlar ve yaptığı çalıştaylar sonucu
milyonlarca insanı ilgilendiren sorunlara çözüm aramıştır.
Temel kurumsal stratejimiz ve çalışma prensiplerimiz şunlardır:
- Etkin, kolay ve masrafsız erişilebilir bir hak arama yolu olarak, bireylerin Kuruma
kolay erişebilmesi ve başta dostane çözüm yolları denenerek bireylerin adalete hızlı
erişiminin sağlanması,
- Çalışmalarında insanı merkeze alan, kararlarıyla şeffaf, tarafsız, eşit muamelede
bulunan ve hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesi,
- Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi
haklarına saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi,
2020 YILLIK RAPOR 31