Page 7 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 7
Bu çerçevede Kurumumuz; vatandaşın kamu idareleri ile olan sorunlarında konu ile ilgili
mevzuatı ve idarenin davranışlarını incelemekte, idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur
olduğunu iddia eden vatandaşların haklılığının tespiti halinde, şikâyetçinin mağduriyetinin
giderilmesine aracı olmaktadır. Öte yandan kimi başvurular başvuran dışında önemli bir kitlenin
mağduriyetine veya yararına olacak uygulamalarla ilgili olmaktadır. Böyle durumlarda inceleme
daha kapsamlı tutulmakta, gerekirse ilgili idarelerle toplantılar düzenlenerek toplum yararına kalıcı
çözümler üretilmeye çalışılmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet
amacıyla kurulmuş bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının bir anlamda denetimini sağlayarak
önemli bir kamu hizmetini yerine getirmektedir. Ayrıca Kurumumuz; vatandaş ve idare ilişkilerini
her yönüyle incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet ilkesini de gözeterek önemli bir boşluğu
doldurmaktadır.
“Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu; çok
kolay başvuru yöntemleri belirleyerek, vatandaşın adalete kolay ve hızlı bir şekilde erişmesine
imkân sağlamıştır. Kurumumuz çocuklarımızdan da başvuru alan tek kuruluş olarak dikkat
çekmektedir. Çocuklarımızın başvurularının değerlendirilmesi amacıyla bu konularda gerekli
eğitimi almış, yeterli sayıda personelimiz Kurumumuza kazandırılmıştır. Vatandaşlarımız posta, e-
posta, mektup, dilekçe vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla Kurumumuza başvurabildiği gibi,
telefonla da ulaşıp derdini anlatabilmekte, müracaatını yapabilmektedir. Başvuru için Kuruluş
Kanunu’nun 17’nci maddesinde sayılan şartlar, her vatandaşımızın kolayca anlayıp yerine
getirebileceği şekilde belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20’nci maddesi hükmü gereğince başvuru
ile ilgili incelemenin 6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması “adalete hızlı erişim” ifadesinin net
bir yansımasıdır.
Kuruma yapılan başvurularda gerekli ön inceleme yapılarak öncelikle uzlaşma yoluyla
çözüm alternatifleri düşünülmekte, idare ile başvuran arasında arabuluculuk yapılarak çözüm yolları
aranmaktadır.
Kurumda oluşturulan Şikâyet Bilgilendirme Bürosu ile şikâyetçilerin şikâyetleri hakkında
bilgi edinmeleri ve süreci takip edebilmeleri sağlanmaktadır. Araştırma, Takip ve Değerlendirme
Bürosu çalışmaları ile de Kurum tarafından verilen kararların etkin bir şekilde takibi sağlanmıştır.
Bu çalışmalar sonucunda; Kurum tarafından alınan kararlarının birçok kamu kurum ve kuruluşu
tarafından ciddiyetle ele alındığı, vatandaşın sorunu çözülerek kendisine ve Kurumumuza bilgi
verildiği memnuniyetle görülmüştür.
Kurumumuza yapılan kimi başvurularda verilen “Dostane Çözüm” kararları, sorunları çözme
konusunda Kurumumuzun elini güçlendiren, adalete kolay ve hızlı erişim anlamında oldukça esaslı
çözüm yolları olarak karşımıza çıkmaktadır. Aşağıda 2021 yılının ilk altı ayında Dostane Çözüm
Kararıyla çözüme kavuşturulan başvurulardan bazı örnekler sunulmuştur;
- Lizensefali (norman robert sendromu) hastası olan oğlunun tedavisi için uzay terapi kafesi
yaşadiği il olan Mardin’de temin edilmesi konusunda Sağlık Bakanlığı ile yapılan
görüşmeler olumlu sonuç vermiştir.