Page 557 - 2021 Yıllık Rapor
P. 557

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 12.2.  BEKLENTİLERİMİZ

                 -Venedik  Komisyonu  ombudsmanlık  kurumları  ile  ilgili  olarak  2019  yılında
                 “Ombudsmanlık Kurumunun Korunması ve Geliştirilmesine İlişkin Prensipleri” kabul
                 etmiştir.  Bu  prensipler  2  Mayıs  2019  tarihinde  Avrupa  Konseyi  Bakanlar  Komitesi
                 tarafından da onaylanmıştır.  Venedik prensiplerinin en önemli vurgusu bağımsız,
                 tarafsız, şeffaf, adil ve hakkaniyet esasına dayalı ombudsmanlık mekanizmasının
                 oluşturulması hususudur. Anayasa, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu
                 ve diğer mevzuat incelendiğinde Kamu Denetçiliği Kurumunun yukarıda belirtilen
                 Venedik Prensiplerinin çok büyük bir bölümüne uyumlu olduğu görülmektedir. Fakat
                 Venedik  Prensiplerinin  16’ncı  maddesinde belirtildiği  gibi ombudsmanların kendi
                 inisiyatifiyle inceleme ve soruşturma yapmaları önemlidir. Dünya uygulamalarına
                 bakıldığında, ülkelerin yaklaşık %80’inde ombudsmanlık kurumlarının re’sen harekete
                 geçme yetkisinin olduğu, bu bağlamda hapishanelere, çocukların gözetim altında
                 tutuldukları  yerlere, psikiyatri merkezlerine, mülteci kamplarına ve benzeri diğer
                 idarelere şikâyete bakılmaksızın düzenli olarak ziyaret gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir.
                 Bu kapsamda Kuruma re’sen inceleme yetkisinin verilmesinin insan hakları kültürünün
                 yerleşmesine, toplumun engelli, çocuk ve kadın gibi mağdur kesimlerinin sorunlarına
                 çözüm bulunmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

                 -Birçok ülkede ombudsmanlık kurumlarının ulusal önleme mekanizması görevleri,
                 davalara katılma ve Anayasa Mahkemesine dava açma yetkisi bulunmaktadır. Bu
                 kapsamda, gerek  Venedik Prensipleri, Paris İlkeleri ve AB İlerleme Raporlarında
                 belirtilen gerekse kamuoyunun beklentisi olan Kuruma ulusal önleme mekanizması,
                 davalara katılma ve Anayasa Mahkemesine dava açma yetkisinin verilmesinin uygun
                 olacağı düşünülmektedir.
                 -Kamu denetçilerinin bütün kamuyu denetlemeleri, bilgi ve belge toplama yetkileri
                 olmasına rağmen statülerinin idari bir birime denkleştirilmesi idareciler tarafından
                 astlık-üstlük  ilişkisi olarak  algılanmaktadır. Bu kapsamda, statülerinin yüksek yargı
                 organlarının yöneticilerine endekslenmesinin fiiliyatta Kurumun denetim etkinliğini
                 artıracağı, yine Kurum personelinin statüsünün güçlendirilmesinin de Kurumun
                 çalışmasını olumlu yönde etkileyeceği değerlendirilmektedir.
                 Bu hususların hayata geçmesi Kurumu daha iyi noktaya getirecek olup Kurumun insan
                 haklarına ve insan odaklı idarenin gelişmesine katkısı daha da fazla olacaktır.




                                                                       Saygılarımızla








             556 2021 YILLIK RAPOR
   552   553   554   555   556   557   558   559   560