Page 18 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 18
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
➢ Kamu Denetçiliği Kurumu olarak tecrübelerimizi paylaşmak adına her zaman hazır
olduğumuzu ve bundan memnuniyet duyacağımızı belirttiğimiz bir mektubu, 15
Mart 2022 tarihinde Ukrayna’ya komşu olup, en çok mülteci akınını tecrübe eden
Polonya, Macaristan, Romanya, Moldova, Slovenya ve Slovakya Ombudsmanlıkları
ile paylaşmamız sonucunda bahse konu mektubumuzu müteakiben Kamu
Başdenetçisi Şeref Malkoç, Macaristan Temel Haklar Komiseri (Ombudsman) Akos
Kozma ile çevrim içi bir görüşme gerçekleştirmiştir. Akabinde 31 Mart-02 Nisan
2022 tarihlerinde Macaristan’a bir çalışma ziyareti gerçekleştirilerek “Ukraynalı
Mültecilere İlişkin Olarak Kamu Denetçiliği Kurumu Tarafından Macaristan’a
Gerçekleştirilen Çalışma Ziyareti Raporu” ile söz konusu çalışma ziyareti
neticesinde edindiğimiz bilgi ve tespitlerin paylaşılması amaçlanmış ve kamuoyu ile
paylaşılmıştır.
➢ Ayrıca, 16 Mayıs 2022 tarihinde Türkiye Ombudsmanlık Kurumu tarafından
hazırlanan “Azerbaycan Karabağ İnsan Hakları İnceleme Raporu’nun” tanıtım
toplantısı, Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç ve Azerbaycan Ombudsmanı Sabina
Aliyeva’nın katılımlarıyla gerçekleştirilmiş ve kamuoyuna duyurulmuştur.
II- HAK ARAMA KÜLTÜRÜNÜN YAYGINLAŞTIRILMASI
Ülkemizde İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu, Bilgi
Edinme Değerlendirme Kurulu, bireylerin kamu hizmetlerine ilişkin bilgi, görüş, istek,
şikâyet ve taleplerini iletebildiği Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi-CİMER ve Açık
Kapı uygulamaları da kişilerin haklarını aramaları bağlamında başvurabileceği yollardan
bazılarıdır.
Ancak hak arama yollarının bulunması ne kadar önemliyse bu yolların bilinmesi ve etkin
kullanımı o kadar önemlidir. Özellikle hak arama imkânlarına dair temel bilgilerdeki
eksiklik ve bazen de her yolun denenmesi anlayışı, hem bireylerin tatmin olmamasına
hem de ilgili kuruluşların gereksiz yere meşgul edilmesine sebep olmaktadır. Dolayısıyla
hak arama yolları hakkında temel bilgileri edinen ve bu suretle en etkin çözümün
nerede bulunabileceğini gören bireylerin varlığı, anılan olumsuzlukları ortadan
kaldırabilecektir. Bunun gerçekleşebilmesi için yapılması gereken ise, hak arama
kültürünün tüm toplum kesimlerine yaygınlaştırılmasıdır.
Etkin bir şikâyet mekanizmasıyla idarelerin hukuka ve hakkaniyete aykırı uygulamalarına
karşı vatandaşı korumak ve kamu hizmetlerinin insan hakları ile iyi yönetim ilkeleri
çerçevesinde yürütülmesine katkı sağlamak misyonunu üstlenen Kurumumuz, uzun
vadede hak arama kültürünün yaygın olduğu bir toplum ve hizmet standartlarının yüksek
olduğu bir kamu yönetiminin oluşmasında etkin bir rol oynamayı hedeflemektedir.
Bu hedef bağlamında Kurumumuzun tanınırlık düzeyinin düşük olduğundan hareketle
2017 yılından itibaren sürdürülen tanıtım faaliyetlerine 2022 yılında da devam edilmiştir.
Buradaki amaç tanınırlık düzeyimizin artması ve nitelikli başvuru alabilmektir.
2022 YILLIK RAPOR 17