Page 668 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 668

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               12.2  BEKLENTİLERİMİZ

               ❖  Venedik  Komisyonu  ombudsmanlık  kurumları  ile  ilgili  olarak  2019  yılında
                  “Ombudsmanlık Kurumunun Korunması ve Geliştirilmesine İlişkin Prensipleri”
                  kabul etmiştir. Bu prensipler 2 Mayıs 2019 tarihinde Avrupa Konseyi Bakanlar
                  Komitesi tarafından da onaylanmıştır. Venedik prensiplerinin en önemli vurgusu
                  bağımsız, tarafsız, şeffaf, adil ve hakkaniyet esasına dayalı ombudsmanlık
                  mekanizmasının oluşturulması hususudur. Anayasa, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği
                  Kurumu Kanunu ve diğer mevzuat incelendiğinde Kamu Denetçiliği Kurumunun
                  yukarıda belirtilen Venedik Prensiplerinin çok büyük bir bölümüne uyumlu olduğu
                  görülmektedir.  Fakat  Venedik  Prensiplerinin  16’ncı  maddesinde  belirtildiği  gibi
                  ombudsmanların kendi inisiyatifiyle inceleme ve soruşturma yapmaları önemlidir.
                  Dünya  uygulamalarına  bakıldığında,  ülkelerin yaklaşık  %80’inde ombudsmanlık
                  kurumlarının re’sen harekete geçme yetkisinin olduğu, bu bağlamda hapishanelere,
                  çocukların gözetim altında tutuldukları yerlere, psikiyatri merkezlerine, mülteci
                  kamplarına ve benzeri diğer idarelere şikâyete bakılmaksızın düzenli olarak ziyaret
                  gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bu kapsamda Kuruma re’sen inceleme yetkisinin
                  verilmesinin insan hakları kültürünün yerleşmesine, toplumun engelli, çocuk ve
                  kadın gibi mağdur kesimlerinin sorunlarına çözüm bulunmasına önemli katkılar
                  sağlayacağı düşünülmektedir.
               ❖  Birçok ülkede ombudsmanlık kurumlarının ulusal önleme mekanizması görevleri,
                  davalara  katılma  ve  Anayasa  Mahkemesine  dava  açma  yetkisi  bulunmaktadır.  Bu
                  kapsamda, gerek  Venedik Prensipleri, Paris İlkeleri ve AB İlerleme Raporlarında
                  belirtilen gerekse kamuoyunun beklentisi olan Kuruma ulusal önleme mekanizması,
                  davalara katılma ve Anayasa Mahkemesine dava açma yetkisinin verilmesinin uygun
                  olacağı düşünülmektedir.
               ❖  Kamu denetçilerinin bütün kamuyu denetlemeleri, bilgi ve belge toplama yetkileri
                  olmasına rağmen statülerinin idari bir birime denkleştirilmesi idareciler tarafından
                  astlık-üstlük  ilişkisi  olarak  algılanmaktadır.  Bu  kapsamda,  statülerinin  yüksek
                  yargı organlarının yöneticilerine endekslenmesinin fiiliyatta Kurumun denetim
                  etkinliğini artıracağı, yine Kurum personelinin statüsünün güçlendirilmesinin de
                  Kurumun çalışmasını olumlu yönde etkileyeceği değerlendirilmektedir.

               6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununda yapılacak değişiklikle bu hususların
               hayata geçmesi, Kurumu daha iyi noktaya getirecek olup Kurumun insan haklarına ve
               insan odaklı idarenin gelişmesine katkısı daha da fazla olacaktır.


                                                                      Saygılarımızla







                                                                        2022 YILLIK RAPOR  667
   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673