Page 99 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 99

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 6.    KDK'NIN ÖNLEYİCİ FONKSİYONU VE ÜLKEMİZE KATMA
                     DEĞERİ

                 6.1 ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM
                     YÖNTEMLERİ



                 Günümüzde idarenin denetiminde, geleneksel denetim mekanizmalarının eksikliklerini
                 gidermek ve bireylerin haklarının daha işlevsel bir şekilde korunabilmesi için maliyetsiz,
                 basit, direkt, pratik, hızlı işleyiş sağlayacak kurumlar oluşturulmaya başlanmıştır. Bu
                 kapsamda, idare ile vatandaş arasında bir arabuluculuk görevi bulunan Ombudsman,
                 diğer denetim usullerinin eksikliklerini tamamlayıcı bir rol de üstlenmektedir.
                 Kurum, idarenin işlem, eylem, tutum ve davranışlarını şikâyet üzerine incelemekte ve
                 idareye önerilerde  bulunmaktadır. Bu faaliyetini  yerine  getirirken  de dostane  çözüm
                 yöntemlerini benimsemekte, idareyle yakın temas kurarak hukuka uygun işlemler tesis
                 etmeye yönlendirmekte ve özellikle başvuruların gerektirdiği durumlarda hakkaniyet
                 ilkesini kararlarına esas alarak kamunun vicdanı olmaktadır. Ayrıca 6328 sayılı Kanunun
                 başvuruların incelenme süresi olarak öngördüğü azami altı aylık süreye önemle dikkat
                 edilerek uyuşmazlık hakkındaki önerisini kısa sürede oluşturmakta ve yargı mercilerine
                 intikal edebilecek ihtilafların hızı surette çözüme kavuşmasına katkı sunmaktadır.
                 Adaletin kısa sürede tecellisini sağlama ve buna uzlaştırıcı usullerle ulaşma noktasında,
                 nihai karar aşamasına gelmeden idareyle kurulan irtibat neticesinde çözüme kavuşturulan
                 başvurular için hazırlanan dostane çözüm kararlarının katkısı oldukça önemlidir.
                 Dostane çözüm kararları, başvurunun esası hakkında bir karara varılmadan idarenin
                 başvuranın talebi doğrultusunda davranmaya ikna edildiğini ve zaman kaybetmeden
                 tarafların uzlaştığını ortaya koymaktadır.
                 6328 sayılı Kanunun 20’nci maddesi hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin
                 6 ay içerisinde sonuçlandırılması gerekmektedir. Bu kapsamda Kurumumuz, yargı
                 süreciyle mukayese edildiğinde, inceleme ve araştırmasını başvuru tarihinden itibaren
                 en geç altı ay gibi çok daha kısa bir süre içerisinde sonuçlandırmakta, Dostane
                 Çözüm yöntemleri ile de sadece birkaç ay içinde şikâyete konu kılınan mağduriyetler
                 çözüme kavuşturulabilmektedir. Bu çerçevede zaman ve kaynak tasarrufu sağlanarak
                 uyuşmazlıkların çözümünde etkili ve bürokratik yükü azaltan ve tarafları tatmin eden
                 bir sonuç elde edilmektedir.
                 Bazı  şikâyetlerde  ise;  Kurumun  girişimleriyle  şikâyete  konu  ihtilafın  çözümü  bir
                 aydan da az sürede çözüme kavuşturulmaktadır. Dolayısıyla klasik yargılama süreç ve
                 usulleriyle karşılaştırıldığında gerek  Tavsiye, Dostane Çözüm ve gerekse Gönderme
                 Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve ödenen
                 bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve
                 kişilerin adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.




              98 2022 YILLIK RAPOR
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104