Page 100 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 100

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Ayrıca şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
               Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları
               sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve sorunlarının çözümünde söz
               sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır. Kurumumuza yapılan şikâyetleri
               mümkün olduğunca çabuk çözüme ulaştırma amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet
               başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılmasını sağlayan dostane
               çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.

               Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle
               şikâyet konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en
               kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz
               konusu şikâyet konusu talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına
               gerek duyulmaksızın çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon
               veya e-posta gibi iletişim vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı
               yapılması suretiyle şikâyet başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler
               yapılmaktadır. Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya
               ilişkin görüşleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
               sonuca varılmaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
               yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda şikâyet başvurusunun yerinde olduğuna
               ilişkin bilgiler doğrultusunda idareden başvurunun çözümü için başvuru konusu
               doğrultusunda işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu kapsamda, Kurumumuzca
               ilgili idarelerle gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda inceleme ve araştırma safhasına
               dahi geçilmeden uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz
               tarafından “Dostane Çözüm Kararı” verilmektedir.

               Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
               bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
               çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın talebi
               doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını içeren
               yazıyı bilgi ve belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir. Bu
               durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın talebi
               doğrultusunda yeni bir işlemin tesis edilmesi sürecinde başvurunun çözümü sürecinde
               etkin ve önemli bir rol oynamaktadır. Yapılan tüm bu girişim ve çabalar sonucunda
               şikâyetçinin talebinin Kurumumuz girişimi sayesinde idarece yerine getirilmesi halinde
               de Dostane Çözüm Kararı verilmektedir.
               Bunun yanı sıra, Kurumumuza idari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular
               hakkında Gönderme Kararı verilmektedir. Gönderme Kararları, idarelere yapmış olduğu
               işlemini tekrar gözden geçirerek yeniden değerlendirme fırsatını sunmaktadır. Gönderme
               kararlarında idarelerin, şikâyetçilere ve iyi yönetim ilkeleri gereğince de Kurumumuza
               bilgi verilmesi hususunun hatırlatılmasının yanı sıra aynı zamanda idarelere şikâyet
               konusu hakkında neler yapması gerektiği konusunda yol gösterilmektedir.






                                                                        2022 YILLIK RAPOR  99
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105