Page 100 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 100
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Ayrıca şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları
sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve sorunlarının çözümünde söz
sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır. Kurumumuza yapılan şikâyetleri
mümkün olduğunca çabuk çözüme ulaştırma amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet
başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılmasını sağlayan dostane
çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.
Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle
şikâyet konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en
kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz
konusu şikâyet konusu talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına
gerek duyulmaksızın çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon
veya e-posta gibi iletişim vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı
yapılması suretiyle şikâyet başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler
yapılmaktadır. Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya
ilişkin görüşleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
sonuca varılmaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda şikâyet başvurusunun yerinde olduğuna
ilişkin bilgiler doğrultusunda idareden başvurunun çözümü için başvuru konusu
doğrultusunda işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu kapsamda, Kurumumuzca
ilgili idarelerle gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda inceleme ve araştırma safhasına
dahi geçilmeden uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz
tarafından “Dostane Çözüm Kararı” verilmektedir.
Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın talebi
doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını içeren
yazıyı bilgi ve belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir. Bu
durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın talebi
doğrultusunda yeni bir işlemin tesis edilmesi sürecinde başvurunun çözümü sürecinde
etkin ve önemli bir rol oynamaktadır. Yapılan tüm bu girişim ve çabalar sonucunda
şikâyetçinin talebinin Kurumumuz girişimi sayesinde idarece yerine getirilmesi halinde
de Dostane Çözüm Kararı verilmektedir.
Bunun yanı sıra, Kurumumuza idari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular
hakkında Gönderme Kararı verilmektedir. Gönderme Kararları, idarelere yapmış olduğu
işlemini tekrar gözden geçirerek yeniden değerlendirme fırsatını sunmaktadır. Gönderme
kararlarında idarelerin, şikâyetçilere ve iyi yönetim ilkeleri gereğince de Kurumumuza
bilgi verilmesi hususunun hatırlatılmasının yanı sıra aynı zamanda idarelere şikâyet
konusu hakkında neler yapması gerektiği konusunda yol gösterilmektedir.
2022 YILLIK RAPOR 99