Page 217 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 217
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK)
SAYI
: 2020/8575
: 2020/14559
BAŞVURU NO
KARAR TARİHİ : 03/06/2020
TAVSİYE KARARI
BAŞVURAN
: MEDET YAYGIR,TCKN:11762711264
Adres:OSMANGAZİ MAH. ALAÇAM SK. NO: 4 İÇ
KAPI NO: 2 MERKEZ / KÜTAHYA
BAŞVURUYA KONU İDARE : TÜRKİYE VAKIFLAR BANKASI TÜRK ANONİM
ORTAKLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
: Covid-19 salgını nedeniyle “Ekonomik İstikrar Kalkanı
BAŞVURUNUN KONUSU
Paketi’ adı altında uygulamaya konulan destek kredisi
uygulamalarından yararlanmak için bankalara yapılan
başvurulardan kaynaklanan mağduriyetler hakkındadır.
BAŞVURU TARİHİ
: 01/05/2020
I. BAŞVURANLARIN İDDİA VE TALEPLERİ
1. Kurumumuza yapılan başvurularda, Koronavirüs (COVID-19) salgınının neden olduğu
ekonomik tahribata karşı birçok ekonomik tedbir alındığı, bu kapsamda sanayici, esnaf,
ihracatçı, işçi ve işverenlere yönelik olarak; KOBİ ve esnaf destek paketi, istihdamın devamına
yönelik ekonomik yardım paketleri, üretimin ve tedarik zincirinin devamına yönelik paketler,
kredi ve kredi kartı taksit ve borçlarının ötelenmesi, düşük gelir grubunda yer alan vatandaşlara
kredi destek paketleri gibi tedbirlerin devreye alındığı, ancak bazı bankaların söz konusu tedbir
paketlerini uygulamadığı belirtilerek mağduriyetlerin giderilmesi talep edilmektedir.
2. Başvuru konuları genel itibariyle, Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli ticari kredi taleplerinin
Türkiye‘nin Koronavirüs Hastalığı ile Mücadelesi
yeterli limit bulunmaması nedeniyle reddedilmesi, bireysel temel ihtiyaç kredisi başvurularına
herhangi bir cevap verilmemesi veya talep edilen kredi tutarından daha düşük meblağın
tüketicinin kullanımına tahsis edilmesi, kredi paketlerinden yararlanmak için herhangi bir kriter
aranmayacağı söylenmesine rağmen kredi sicilinin olumsuzluğu gibi kriterler öne sürülerek
başvuruların reddedilmesi, bireysel temel ihtiyaç kredisinin onaylanmasına rağmen banka
tarafından kullandırılmaması, kredi taksiti ötelemesi nedeniyle yüksek oranda faiz tahakkuk
ettirilmesi hususlarında yoğunlaşmaktadır.
II. İLGİLİ MEVZUAT
3.
3. 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının "Cumhuriyetin nitelikleri" başlıklı 2 nci 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının "Cumhuriyetin nitelikleri" başlıklı 2 nci
maddesinde, “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı
maddesinde, “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı
Adres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel
içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel
Telefon : 0 (312) 465 22 00 Faks : 0 (312) 465 22 65
ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.”,
e-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr
ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.”,
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi
https://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.
3.1. "Devletin temel amaç ve görevleri" başlıklı 5 inci maddesinde, “Devletin temel amaç ve
3.1. "Devletin temel amaç ve görevleri" başlıklı 5 inci maddesinde, “Devletin temel amaç ve
1 / 11
görevleri, Türk milletinin bağımsızlığını ve bütünlüğünü, ülkenin bölünmezliğini, Cumhuriyeti
görevleri, Türk milletinin bağımsızlığını ve bütünlüğünü, ülkenin bölünmezliğini, Cumhuriyeti
ve demokrasiyi korumak, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin
ve demokrasiyi korumak, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin
temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette
temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette
sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi
sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi
varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.”,
varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.”,
3.2. "Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı" başlıklı 74 üncü
3.2. "Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı" başlıklı 74 üncü
maddesinde, “…Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir.
maddesinde, “…Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu
idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler…”,
idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler…”,
4. 14/06/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun;
4. 14/06/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun;
4.1. "Tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde, “İdare: Merkezî
4.1. "Tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde, “İdare: Merkezî
yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarını, mahallî idareleri,
yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarını, mahallî idareleri,
mahallî idarelerin bağlı idarelerini, mahallî idare birliklerini, döner sermayeli kuruluşları,
mahallî idarelerin bağlı idarelerini, mahallî idare birliklerini, döner sermayeli kuruluşları,
kanunlarla kurulan fonları, kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüslerini,
kanunlarla kurulan fonları, kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüslerini,
sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait kuruluşlar ile bunlara bağlı ortaklıklar ve
sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait kuruluşlar ile bunlara bağlı ortaklıklar ve
müesseseleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını, kamu hizmeti yürüten özel hukuk
müesseseleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını, kamu hizmeti yürüten özel hukuk
tüzel kişilerini …ifade eder.”,
tüzel kişilerini …ifade eder.”,
4.2. “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrasında, “Kurum, idarenin
4.2. “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrasında, “Kurum, idarenin
işleyişiyle ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
işleyişiyle ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk
yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.”,
yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir.”,
5. 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;
5. 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;
5.1. "Amaç" başlıklı 1 inci maddesinde, “Bu Kanunun amacı, finansal piyasalarda güven ve
5.1. "Amaç" başlıklı 1 inci maddesinde, “Bu Kanunun amacı, finansal piyasalarda güven ve
istikrarın sağlanmasına, kredi sisteminin etkin bir şekilde çalışmasına, tasarruf sahiplerinin
istikrarın sağlanmasına, kredi sisteminin etkin bir şekilde çalışmasına, tasarruf sahiplerinin
hak ve menfaatlerinin korunmasına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.”,
hak ve menfaatlerinin korunmasına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.”,
5.2. "Faaliyet konuları" başlıklı 4 üncü maddesinde, “Bankalar, diğer kanunlarda öngörülen
5.2. "Faaliyet konuları" başlıklı 4 üncü maddesinde, “Bankalar, diğer kanunlarda öngörülen
hükümler saklı kalmak kaydıyla aşağıda belirtilen faaliyetleri gerçekleştirebilirler:
hükümler saklı kalmak kaydıyla aşağıda belirtilen faaliyetleri gerçekleştirebilirler:
…
…
c) Nakdî, gayrinakdî her cins ve surette kredi verme işlemleri….”,
c) Nakdî, gayrinakdî her cins ve surette kredi verme işlemleri….”,
5.3. "Kredi açma" başlıklı 51 inci maddesinde, “Kredi açma yetkisi yönetim kuruluna aittir.
5.3. "Kredi açma" başlıklı 51 inci maddesinde, “Kredi açma yetkisi yönetim kuruluna aittir.
Yönetim kurulu; kredi açma, onay verme ve diğer idarî esaslara ilişkin politikaları oluşturmak,
Yönetim kurulu; kredi açma, onay verme ve diğer idarî esaslara ilişkin politikaları oluşturmak,
bunların uygulanmasını ve izlenmesini sağlamak ve gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.
bunların uygulanmasını ve izlenmesini sağlamak ve gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.
Yönetim kurulu kredi açma yetkisini Kurulca belirlenecek usûl ve esaslar çerçevesinde kredi
Yönetim kurulu kredi açma yetkisini Kurulca belirlenecek usûl ve esaslar çerçevesinde kredi
komitesine veya genel müdürlüğe devredebilir. Genel müdürlük kendisine devredilen
komitesine veya genel müdürlüğe devredebilir. Genel müdürlük kendisine devredilen
k
kredi açma yetkisini diğer birimleri, bölge müdürlükleri veya şubeleri aracılığıyla da redi açma yetkisini diğer birimleri, bölge müdürlükleri veya şubeleri aracılığıyla da
A Adres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA dres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
T Telefon : 0 (312) 465 22 00 Faks : 0 (312) 465 22 65 elefon : 0 (312) 465 22 00 Faks : 0 (312) 465 22 65
e e-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr -Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr
5 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi 070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi
h https://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir. ttps://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.
2 2 / 11 / 11
217