Page 248 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 248

Kamu Denetçiliği Kurumu





               ler, Türkiye’nin sürecin yönetimi sırasında ölçülülük, katılımcılık ve meşruiyete
               önem verdiğini göstermektedir.

                  Sonuç olarak Türkiye Cumhuriyeti salgın hastalıkla mücadelede hazırlık
               döneminden bugüne kadar; gerekli tedbirleri alma ve bunları uygulayıp bek-
               lenen sonuçlarına ulaşabilme noktalarında başarılı bir yönetim sergilemiştir.
               Büyük çaplı ulusal krizlerin yönetimi açısından da doğru ve örnek alınabilecek
               bir tecrübe ortaya koymuştur.
                  3. Tespit ve Öneriler



                   COVİD-19 adı verilen küresel nitelikteki salgın hastalıkla mücadele sü-
               reçleri hem Türkiye’de hem de dünyada incelendiğinde ve gerekli karşılaştır-
               malar yapıldığında Türkiye’nin mücadele sürecinde bir çok güçlü yönünün
               ortaya çıktığı ve mücadeleyi en başarılı yöneten bir kaç ülkeden biri olduğu
               ifade edilmelidir. Ancak bu başarılı yönetimin süreç sonunda da korunabilme-
               si, daha sonraki zamanlarda bu tür salgın hastalık ya da küresel insani krizler
               çıktığında, bu mücadele sürecinden gerekli derslerin alabilmesi ve geleceğe bu
               tecrübeler sayesinde doğru hazırlanabilmesi açısından bazı küçük aksaklıkların
               ve ileriye dönük önerilerin burada vurgulanmasında fayda görülmüştür.

                  Kamu Denetçiliği Kurumu’na gelen şikayetler de dikkate alınarak mücade-
               le sürecinde, yedi noktada aksaklık ya da eksiklik yaşandığı söylenebilir.

                  Birincisi, maske dağıtımında önce eczanelerde fahiş fiyat uygulamaları ya-
               pılmış, maskenin tanesinin 5 liraya satıldığı görülmüştür. Devlet bu fırsatçılığı
               zaman geçmeden el koyarak bu defa maske satışını yasaklamış ve vatandaş-
               lara maskeleri yine eczaneler üzerinden ücretsiz dağıtma yöntemini benim-
               semiştir. Maske başvuruları PTT ve e-devlet sistemleri kullanılarak alınmış
               ve dağıtımlarının başvuranlara gelecek kod numaralarıyla yapılması planlan-
               mıştır.  Ancak kod numaraları beklenen sürelerde insanlara gönderilememiş
               ya da maskeler eczanelere ve bazı vatandaşlara hiç ulaşmamıştır. Eczanelerde
               bu dağıtımı sağlayacak mekanizmaların kurulamadığı ve ve yeterli elemanın
               istihdam edilmediği, bu dağıtım görevinin kendilerine yük olarak verildiği iz-
               lenimi oluşmuştur. Sonuç olarak vatandaşların vatandaşların bir süre maske
               edinmede sorun yaşadığı gözlenmiştir. Devlet bu durumu tespit etmiş ve bu





               248
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253