Page 60 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 60

2022 Yılı Dosya Bilgileri

              2022 yılında, yıl içerisinde alınan 17.816 başvuru ve 2021 yılından devreden 2.042 başvuru olmak
              üzere toplam 19.858 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.

              Değerlendirmeye  alınan  toplam  19.858  adet  şikâyet  başvurusunun  18.094  tanesi  (%91,12’si)
              Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış olup, 1.764 adet şikâyet başvurunun incelenmesine devam
              edilmektedir. Diğer yandan, yapılan ön değerlendirme sonucunda 641 adet kendi içerisinde konu ve
              sebep  bakımından  aynı  olan  şikâyet  başvurusu  hakkında  Birleştirme  Kararı  verilerek  tek  dosya
              üzerinden incelemeye devam edilmiştir.

              Tablo 29: 2022 Yılı Dosya Verileri
                  2021 Yılından          2022 Yılında                       2022 Yılında       İşlemi Devam
                 Devreden Dosya            Dağıtılmış        Toplam       Sonuçlandırılan       Eden Dosya
                       Sayısı            Dosya Sayısı                       Dosya Sayısı           Sayısı

                       2.042                17.816            19.858           18.094              1.764


              Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde 31 Aralık 2022 tarihi itibariyle
              Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 18.094 adet başvuruya ilişkin olarak;
                   % 38,43 oranında “Gönderme Kararı”,
                   % 34,23 oranında “İncelenemezlik Kararı”
                   % 8,13 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
                   % 0,42 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması”,
                   % 2,60 oranında ise “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
                   % 6,29 oranında ise “Tavsiye Kararı”,
                   % 5,83 oranında ise “Ret Kararı”,
                   % 3,58 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,
              verilmiştir.

              Kurumumuzca  verilen  incelenemezlik  karar  oranlarının  yüksekliğinin  başlıca  sebepleri  arasında,
              Kurumumuza  yapılan  başvurularda  menfaat  ihlali  koşulunun  aranması,  görev  alanına  girmeyen
              başvurularda Kurumumuzun görev alanını  genişletmeme çabası  ve  yargı organlarınca incelemesi
              devam eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.

              Diğer  taraftan  Avrupa  ülkeleri  Ombudsmanlık  Kurumlarının  başvuruları  inceleme  oranları
              Kurumumuzla  karşılaştırıldığında,  Kurumumuzun  Avrupa  ülkelerine  göre  başvuruları  inceleme
              oranlarının  çok  daha  yüksek,  incelenemezlik  karar  oranlarının  ise  çok  daha  düşük  olduğu
              görülmektedir. Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle, incelenemeyen dosyalar başvurucusuna
              iade  edilirken,  incelenebilir  dosyalar  ise  kabul  edilebilir  başvuru  olarak  değerlendirmeye
              alınmaktadır.

              Gönderme Karar oranının yüksek olmasının sebebi ise, 6328 sayılı Kanun’da, idari başvuru yollarının
              tüketilmesinin  şikâyet  başvurularının  incelenebilmesi  için  zaruri  bir  şart  olarak  düzenlenmiş
              olmasından kaynaklanmaktadır.
              Kurum  tarafından  verilen  kararların  türleri  itibari  ile  sayısı  ve  yüzdelik  dağılımı  aşağıda
              sunulmaktadır.



                                                                                                            59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65