Page 28 - KDK
P. 28
35) 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu’nun “Kişisel verilerin kayde-
dilmesi” başlıklı 135 inci maddesi hukuka aykırı olarak kişisel verileri
kaydeden kimseye altı aydan üç yıla kadar hapis cezası verileceği; kişi-
lerin siyasi, felsefi veya dini görüşlerine, ırki kökenlerine; hukuka ay-
kırı olarak ahlaki eğilimlerine, cinsel yaşamlarına, sağlık durumlarına
veya sendikal bağlantılarına ilişkin bilgileri kişisel veri olarak kayde-
den kimseye de aynı cezanın verileceği belirlenmiştir.
36) 3152 Sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hak-
kındaki Kanun’da, 2559 Sayılı Polis ve Vazife ve Salahiyet Ka-
nunu’nda, 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri
Kanunu’na istinaden çıkartılan Jandarma Teşkilatı Görev ve
Yetkileri Yönetmeliğinde devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez
bütünlüğüne, anayasa düzenine ve genel güvenliğine dair önleyici ve
koruyucu tedbirleri almak, emniyet ve asayişi sağlamak üzere ülke se-
viyesinde istihbarat faaliyetlerinde bulunmak, suç işlemesini önleyici
tedbirler almak ve bu amaçla bilgi toplamak, değerlendirmek İçişle-
ri Bakanlığı’na bağlı polis ve jandarma teşkilatının görevleri arasında
sayılmış; bununla beraber 3152 Sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat
Ve Görevleri Hakkında Kanunu’nun 33 üncü maddesiyle İçişleri
Bakanlığı ‘na bu kanunda belirtilen görevlerini yerine getirmek için
tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge ve diğer idari metinlerle düzenleme
görev ve yetkisi verilmiş, bu görev ve yetki çerçevesinde İçişleri Ba-
kanlığı Kaçakçılık İstihbarat Hareket ve Bilgi Toplama Daire Başkanlı-
ğı’nın 04/06/2007 tarih ve BOSOKİH.00000/3 sayılı Bilgi Toplama
Yönergesi’ni çıkarttığı anlaşılmıştır.
37) İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık İstihbarat Hareket ve Bilgi Topla-
ma Daire Başkanlığı’nın çıkardığı Bilgi Toplama Yönergesi’nde yapılan
inceleme neticesinde;Yönerge kapsamında tutulacak kişisel veri
kayıtlarının hangi koşullar altında, hangi amaçla, ne kadar sü-
reyle tutulacağı ve kullanacağının belirsiz olduğu; kişisel ve-
rilerin işlenmesi, kaydedilmesi, aktarılması ve saklanması ile
kişinin maddi - manevi varlığı ve temel hak ve özgürlüklerinin
korunması arasında denge kurulmadığı; istismarlara karşı
herhangi bir önlem alınmadığı ve kötüye kullanımı engelle-
meye yönelik etkili denetim mekanizmalarının öngörülme-
diği, verilerin değerlendirilmesine ilişkin hukuki sınırların
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 23