Page 273 - KDK
P. 273

C.  Kamu  Denetçisi  Serpil  ÇAKIN’ın  Kamu  Başdenetçisi’ne
            Önerisi
               20. Kamu Denetçisi tarafından idarenin tesis ettiği işlemin, ulusla-
            rarası ve ulusal mevzuat ile hakkaniyete uygun olduğu değerlendirilerek
            şikayetin reddi yönündeki öneri Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
               D. Hukuka Uygunluk Yönünden Değerlendirme ve Gerekçe
               21. Şikayet başvurucusu, yukarıda 3 numaralı paragrafta açıklandığı
            üzere, 2015 yılında yapılan Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı sonu-
            cu kazanmış olduğu bursun idarece özel okulda okuduğu gerekçesiyle
            ödenmediğini iddia ederek bursunun kendisine ödenmesi talebiyle Ku-
            rumumuza başvurmuştur.

               22. 18 numaralı paragrafta yer alan Anayasa Mahkemesi kararında,
            sosyal devlet, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak sosyal adaleti ve
            toplumsal dengeleri gözeten Devlet olarak tanımlanmıştır. Sosyal dev-
            let ilkesinin bir gereği olarak da Devlete, Anayasa’da bir takım görev ve
            yetkiler verilmiştir. Bu görevlerden birisi de 7.1. numaralı paragrafta de-
            ğinilen Anayasamızın 42’nci maddesi hükmü uyarınca; Devletin maddi
            imkânlardan yoksun başarılı öğrencilere öğrenimlerini sürdürebilmeleri
            amacı ile burslar verebileceği ve başka yollarla gerekli yardımları yapaca-
            ğı hükmüdür. Bu anlamda Devlet, bireyin doğuştan sahip olduğu onurlu
            bir yaşam sürdürme, maddi ve manevi varlığını geliştirme hakkını kul-
            lanabilmesi için sosyal adalet gereklerini de gözeterek gerekli olanak-
            ları sağlamakla yükümlendirilmiş, ancak Anayasa’nın 65 inci maddesi
            ile bu görevin devletin mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
            getirileceği kural altına alınmıştır. Bu bağlamda, anılan hükmün sosyal
            ve ekonomik alanlarda devlete yüklenen görevlerin sınırını oluşturduğu
            açıktır.
               23. 9 ila 12 numaralı paragraflarda değinilen uluslararası metinler-
            deki “eğitim hakkı “ndan devletin tüm bireylerinin fiziksel ve ekonomik
            yönden erişilebilirlik anlamındaki fırsat eşitliği temelinde, eşit olarak
            faydalanmasına imkân sağlanmasının amaçlandığı aşikârdır. Söz konu-
            su amaç, herkesin zorunlu ve ücretsiz ilköğretimden faydalandırılması
            ve okullar sisteminin geliştirilmesi için yeterli bir burs sistemi kurulma-
            sı ile gerçekleştirilebilir. Yine ulusal mevzuatımızda da uluslararası me-
            tinlerle aynı doğrultuda ve fırsat eşitliğini sağlamaya yönelik olarak dev-
            let okullarında eğitim görenler için parasız yatılılık ve bursluluk imkanı,



           268   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278