Page 360 - KDK
P. 360
derecede düşkün olduğu, her ne ad altında olursa olsun her türlü ge-
lirleri toplamı esas alınmak suretiyle; kendilerine ait veya bakmakla
yükümlü olduğu birey sayısına göre kendilerine düşen ortalama aylık
gelir tutarının, bir aylık net asgari ücret tutarının 2/3’ünden daha az
olduğu bakım raporu ile tespit edilenleri, ifade edeceği;
Yönetmeliğin 4/h maddesinde ise bakmakla yükümlü olunan birey-
lerin bu Yönetmeliğin uygulanmasında, üveyler de dâhil olmak üzere
bakıma muhtaç özürlünün kendisi ve kendisi ile birlikte aynı evde ya-
şayan eşi, çocukları ile ana ve babası, çocuklarının eşleri, evli olma-
yan torunları, ana ve babasının ana ve babası, evli olmayan kardeşleri,
eşinin ana ve babası, eşinin evli olmayan kardeşleri; başka bir adreste
bulunsa dahi evli olmayan ve eğitimini devam ettiren çocukları ile aynı
durumdaki kardeşleri ve eşinin kardeşleri ile aynı evde yaşamakta iken
er veya erbaş olarak askere gitmiş olan babası, çocuğu ve kardeşi; ayrı
adreslerde ikamet etse dahi özürlü üzerinde velayeti devam eden anne
ve babası veya kanunen bakmakla yükümlü kimsesi bulunamayan
özürlü ile aynı evde yaşayan ve bakım hizmeti vermeyi yazılı olarak ta-
ahhüt eden akraba, vasi ve bunlarla birlikte aynı evde yaşayan kişileri
ifade edeceği belirtilmiştir.
B - Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme ve Gerekçe Hukuka Uygunluk Yönünden;
10) Anayasa 5 ve 10 ncu maddelerinde Türkiye Cumhuriyetinin
sosyal bir hukuk devleti olduğu, engelliler ile ilgili olarak yapılacak po-
zitif ayrımcılığın eşitlik ilkesine aykırı kabul edilemeyeceği vurgulan-
mıştır. Devletin görevleri arasında sosyal engelleri kaldırmak ve insa-
nın maddi ve manevi gelişimini sağlamak üzere gerekli şartları temin
edeceği ve engellilerin toplum hayatına tam intibakı ve korunmaları
için gerekli tedbirleri alacağı da yine Anayasada hüküm altına alınmış-
tır.
Öte yandan yapılan pozitif ayrımcılık ve alınacak ek tedbirler için
devletin mali kaynaklarının yeterliliği bir sınır olarak belirtilmiştir. Bu
sınırın bir ölçüsü olarak da Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşmenin
2 nci maddesinde yer alan “makul düzenleme “ilkesi esas alınabilecek-
tir. Söz konusu sözleşmeye göre; “makul düzenleme”, engellilerin in-
san haklarını ve temel özgürlüklerini tam ve diğer bireylerle eşit şekil-
de kullanmasını veya bunlardan yararlanmasını sağlamak üzere belirli
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 355