Page 39 - KDK
P. 39
ile iş akdine bağlı olarak istihdam edilen sürücü tarafından kullanılan
vasıtalardan motor silindir hacmi 2500 cc.ye kadar olan;
1. 8702.10.91.13.00 ve 8702.10.99.13.00 GTİP’lerinde yer alan mi-
nibüslere,
2. Portatif koltuklar hariç olmak üzere, sürücüsü dahil altı ila do-
kuz oturma yeri olan, engelli kişinin rahatça taşınabilmesine imkan
verecek tavan yüksekliğine sahip olan motorlu kara nakil vasıtalarına
muafiyet tanınmakta olduğu, diğer bir deyişle, engelli vatandaşlarımı-
zın yurtdışından gümrük vergilerinden muaf şekilde ithal edebileceği
araç türlerinin,
- Kişinin engeline uygun özel tertibat ile H sınıfı ehliyet kullanabile-
cek durumda olması halinde, motosiklet ile motor silindir hacmi 1600
cc’ye kadar olan binek otomobiller ile,
- Kişinin el ve ayak fonksiyonlarını tamamen kaybetmiş olması (ta-
mamen başkasına bağımlı yaşayan) ve taşınmak amacıyla adına ithal
edilen araçlarda ise kişinin araca rahatça bindirilip indirilmesine im-
kan verecek (lift sistemi gibi) özel tertibatlı ve motor silindir hacmi
2500 cc’ye kadar olan minibüs ve portatif koltuklar hariç olmak üzere,
sürücüsü dahil altı ila dokuz oturma yeri olan, malul ve sakat kişinin
rahatça taşınabilmesine imkan verecek tavan yüksekliğine sahip olan
araçlar (örneğin Mercedes Vito tipi araçlar) olarak iki gruba ayrıldığını
belirtmektedir.
6) Şikayetçinin, idareye muhatap dilekçesinde yer alan 3 yaş sını-
rının anılan Karar ile getirilmiş olduğunu, burada temel amacın ticari
ithalattan farklı usulde getirilen bu tür araçların, marka garantisi ve
servisi kapsamında bulunmamasından dolayı, ileri dönemde ülkemiz-
deki trafik, insan ve çevre sağlığını olumsuz etkilemesine mahal ve-
rebileceğini, hatta bireysel hak olarak getirilen bu imkanın toplumun
bazı kesimlerince suiistimal edildiğinin de çeşitli dönemlerde tespit
edildiğini, örnek olarak Almanya’da çeşitli güvenlik kriterleri nedeniy-
le trafiğe çıkışı yasaklanan bazı araçların çok düşük bedeller ile ülke-
mize engelli aracı olarak getirilerek engelli vatandaşlarımıza yüksek
karlarla satıldığını ve toplumda korunması gereken kesim olan en-
gelli kişiler üzerinden kazanç sağlandığı hususunun bilindiğini, bu ve
benzeri hususlar çeşitli dönemlerde kaleme alınan Gümrük ve Ticaret
Bakanlığının muhtelif denetim raporlarına da yansıdığını, söz konusu
34 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU