Page 60 - bulten-eylul-aralik-2022-v10-yayinlar
P. 60
BÜLTEN
Macaristan Temel Haklar Ombudsmanı, Cumhuriyet
Başsavcılığının soruşturma organları, Meclis, Cum-
hurbaşkanı, Anayasa Mahkemesi, Sayıştay, Mahke-
meler ve Savcılıkların faaliyetleri hakkında soruş-
turma yapamaz. Ayrıca, nihai idari kararın tebliğ
edilmesinden bu yana bir yıldan fazla süresi geçen
başvurular, yargıdaki uyuşmazlıklar, temyiz, mahke-
me süreci başlatılanlar, kimlik bilgileri olmayan baş-
vurular incelenmez.
Hem Türkiye hem de Macaristan kurumları teşki-
lat ve görev olarak birbirine benzemekte, özellikle
mülteci hakları konusunda benzer çalışmalar yürüt-
mektedir. Ombudsmanlık kurumları, nesnel yapıları
gereği, ülkelerini terk etmek zorunda kalan ve başka
ülkelere sığınan kişilere yönelik hak ihlallerinin, göç-
menlerin uluslararası hukukta tanımlanan haklarını
kullanamadıkları durumların önlenmesi konusun-
da uluslararası toplumu bilgilendirmek açısından
önemli roller üstlenmektedir.
Mülteciler konusu ülkemizde olduğu gibi Macaris-
tan’da da gündemin en önemli konularından biri
olma özelliğini devam ettirmektedir. Temel Haklar
Komserliği tarafından, Rusya’nın saldırılarından
kaçan Ukraynalı mültecilere ilişkin olarak idari yar-
dım ve yasal danışmanlık vermek amacıyla öncelikle
Zahony tren istasyonunda ardından da Beregsurani
toplanma bölgesinde geçici bölgesel ofis açılmıştır.
İnsan haklarının sağlanmasında öncü olan Ombu-
Macaristan Temel Haklar Komiseri, yeni hayata ge- dsmanlık Kurumları mültecilerin haklarının korun-
çen bir yetki ile Temel Haklar Yasası uyarınca Ana- masında hayati bir role sahip olmuştur. Macaristan
yasa Mahkemesi nezdinde hukukun üstünlüğü nok- Temel Haklar Komiserliği, Ukrayna’dan Macaristan’a
tasında kararların yeniden gözden geçirilmesi ve sığınanlara idari ve hukuki yardım ve bu kapsamda
denetlenmesine yönelik girişim başlatabilmektedir. insani yardım sağlamaktadır. Bu durumda tüm savaş
Uluslararası antlaşmalara dayalı olarak, kendi gö- mağdurlarına yardım ve destek vererek insan hak-
rev ve yetkileri çerçevesinde icra ettiği faaliyetlere, larının korunması için sınırlarda geçici bölge ofisleri
gözlemlere ve araştırmalara ilişkin ulusal raporların açılmıştır.
hazırlanması çalışmalarına doğrudan iştirak etmek-
tedir. Yaptığımız bir aylık staj çalışması sonucunda Om-
budsmanlık Kurumları vatandaşların haklarının ko-
Ombudsman, aynı zamanda, OPCAT Ulusal Önleme ruyucusu ve vatandaşlar ile kamu yönetimi arasın-
Mekanizmasının (NPM) görevlerini de yerine getir- da aracı görevi üstlenmektedir. Şeffaflık, dürüstlük,
mekte, alıkonulma yerlerine ziyaret etme yetkisine hesap verebilirlik ve paydaş katılımını garanti ederek
sahiptir. Temel haklardan sorumlu Komiser, yalnızca hem insanlarla hem de hükümetlerle ayrıcalıklı te-
parlamentoya karşı sorumludur. Ombudsman, gö- masları göz önüne alındığında sorunların nasıl çö-
revlerini bağımsız olarak yerine getirir; faaliyetleri züleceğine dair öneriler sunarlar. İnsan onurunun
münhasıran Temel Kanuna ve ilgili yasal düzenle- korunması ve temel insan haklarının korunması ve
melere tabidir. Komiser, Parlamento üyeleriyle aynı uygulanması konusunda en önde gelen ve en temel
dokunulmazlığa sahiptir. Ombudsman, Cumhurbaş- görevidir.
kanının önerisi ve Parlamento üyelerinin üçte ikisinin
desteği ile altı yıl için seçilir ve bir kez daha seçilebilir.
58 ARALIK 2022 www.ombudsman.gov.tr