Page 155 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 155
işlem ile intibak yapılıp, tescildeki basamağı 13 ‘e yükseltilmiş; davalı Ku-
rum’un basamak farkı nedeniyle çıkardığı, 14,72 TL prim aslı ile 2895,97
TL gecikme zammı borcu davacı tarafından ödenmiştir …
18. .. . Davacının, basamak intibakı nedeniyle prim aslından sorumlu
tutulması yerinde ise de; sigortalılık bilgilerini Kurum’a vererek tescilini
istediği, buna göre gecikmenin Kurum hatasından kaynaklandığı gözetildi-
ğinde, prim aslının kendisine tebliğ edildiği tarih sonrası için hesaplanacak
gecikme zammı yerine, primin ödenmesi gereken tarihlerden itibaren he-
saplanan gecikme zammından sorumlu olacağı esas alınarak karar verilme-
si hukuka aykırıdır.” Hükmüne yer verildiği görülmektedir.
19. Diğer taraftan Yargıtay 10. Hukuk Dairesi’nin E:2004/7771
K:2004/12651 numaralı kararında, “Görevi ve ödevi Anayasa ve Yasa-
larla belirlenmiş olan Kurumun kendi hatası sonucu davacının isteğe bağlı
sigortalılığını kabul edip, uzun yıllar sonra iptaline karar vermesi MK’nun
2. Maddesinde gösterilen dürüstlük kurallarıyla bağdaşmamaktadır.” Hük-
mü ile,
20. Yargıtay 21. Hukuk Dairesi’nin E:2004/2815 K:2004/5904 nu-
maralı kararında, “. .. Başlangıçta sigortalı statüsünde olmayan davacıyı
sigortalıymış gibi kabul ederek primlerini de tahsil eden ve bu primleri uzun
süre kullanan Kurumun, son aşamada davacının sigortalı olmadığını ileri
sürmesi objektif iyi niyet kurallarına aykırıdır.” Hükmü yer almaktadır.
21. Diğer taraftan Yargıtay 21. Hukuk Dairesi’nin E:2007/20128
K:2008/16082 numaralı kararında da “ .. .Sosyal güvenlik kurumlarının
anayasal görevlerini yerine getirirken, sigortalılara karşı olabildiğince ya-
sal haklarını hatırlatması ve bu durumlarını izlemesi zorunlu görev olarak
ortaya çıkar. Bağ-Kur ‘un bu anayasal sosyal güvenlik ödevinin gereği ola-
rak, sigortalısını uyarmaması sonucu, primleri tahsil edilen sürelerin 1479
sayılı yasaya tabi zorunlu sigortalı olarak kabul edilmesi gerekmektedir.”
Şeklinde hüküm kurulduğu görülmektedir.
V. İNCELEME, ARAŞTIRMA VE SONUÇ
A. Şikâyetçinin İddiaları
22. Şikâyetçi ... şikâyet başvurusunda özetle “2001 yılında mali mü-
şavirlik bürosu açtıktan sonra Bağ-Kur’a başvurduğunu, kendisine resmi
yazı ile 12 nci basamaktan prim ödeyeceğinin bildirildiğini, eksiksiz tüm
154 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU