Page 31 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 31
13. Mülga 5434 sayılı Kanun’un 74 üncü maddesi “(Değişik:
7/5/1986 3284/11 md.); Ölüm tarihinde (18) yaşını, ortaöğrenim yap
makta ise (20) ve yükseköğrenim yapmakta ise (25) yaşını doldurmamış
erkek çocuklara aylık bağlanır. ... Bir yükseköğrenimin bitirilmesin-
den sonra ikinci bir yükseköğrenimde geçen süreler ile dokto-
ra veya ikinci defa yapılan master veyahut lisans üstü uzmanlık
öğreniminde geçen sürelerde aylık ödenmez...” şeklindeyken; aynı
Kanunun, bağlanan aylıkların devamlı olarak kesilmesini gerektiren
sebepleri düzenleyen 93 üncü maddesi “…ç) 74 üncü madde hükmü uy
gulanmak suretiyle (18) yaşını, orta öğrenimde ise (20) yaşını, yükseköğre
nimde ise (25) yaşını geçmemek üzere bu öğrenimlerini bitiren erkek çocuk
ların aylıkları, bu durumlarının kati olarak belirtildiği tarihleri takip eden
ay başından itibaren kesilir. Bunların bu Kanun uyarınca yeniden aylığa
müstahak olmaları şartıyla tekrar aylıkları bağlanır.” hükmünü amirdir.
14. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “Tanımlar” baş
lıklı 3 üncü maddesinin a) bendinde yükseköğretim, “Milli eğitim sistemi
içinde, ortaöğretime dayalı, en az dört yarı yılı kapsayan her kademedeki
eğitim – öğretimin tümü” olarak tanımlanmıştır. Anılan Kanunun 7 nci
maddesinin e) bendinde Yükseköğretim Kurulunun görevlerinden birisi
nin de “Yükseköğretim kurumlarında eğitim öğretim programlarının as
gari ders saatlerini ve sürelerini, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleriyle
ve yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin
esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek” ol
duğu hüküm altına alınmıştır. Kanunun “Diploma Alma, Ders Kredilerinin
Hesaplanması, Öğrencilik Haklarından Yararlanma ve Sınavlar” başlıklı
44 üncü maddesinin b) bendi ise; “… yurt içi ve yurt dışı yükseköğretim
kurumlarından alınan derslerin kredilerinin intibakının sağlanması; ilgi
li programın tamamlanmasına yönelik önceden kazanılmış yeterliliklerin
tanınması; farklı diploma programlarından bazı derslerin alınmasıyla yan
dal veya çift anadal yapılması; diploma alınabilmesi için, uygulama, teorik,
uzaktan veya açıköğretim özellikleri ile bu maddenin (c) fıkrasında belirle
nen sürelerde diploma alamayan öğrenciler bakımından, müfredat değişik
liği veya isimleri değişmemekle birlikte ders içeriğinin değişmesi ya da ders
içeriği değişmemekle birlikte aradan uzun bir sürenin geçmesi nedeniyle,
daha önce başarılı olunan derslerden hangilerini yeniden almaları gerekti
ği; eğitim öğretim süreçlerinin sürekli iyileştirilmesine yönelik iç ve dış kalite
güvencesi uygulamaları ve eğitim öğretimin devamına ilişkin diğer hususlar,
30 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU